مطالب آموزشي - توزیع و پخش مویرگی

همواره قیمت گذاری یکی از دغدغه های اصلی شرکتها بوده است و اهمیت آن به قدری است که خیلی از مدیران عامل از آن به عنوان خط قرمز خود یاد می کنند. انتخاب قیمت تابع چند پارامتر اصلی است که البته عوامل دیگری نیز می توانند بر روی آن تاثیر گذار باشند :

 

- قیمت تمام شده
- کیفیت
- رقبا
- ارزش تکنولوژی
- تقاضا
- توزیع
- برندینگ  و جایگاه بازار
- استراتژی بازاریابی و فروش

 

روشهای موثر برای «افزایش قیمت بدون افزایش قیمت»

1. بازنگری در شیوه ارائه تخفیفات

2. افزایش حداقل تعداد فروش (مثلاً فروش بصورت کارتن به جای عدد)

3. افزایش قیمت بابت ارائه خدمات

4. تحمیل هزینه حمل به مشتری

5. کاهش دوره خدمات پس از فروش

6. ارائه فاکتور بابت خدمات (نصب، ایاب و ذهاب، بازرسی دوره ای و ...)

7. افزایش قیمت برای سفارشات فوری

8. افزایش قیمت بابت تسویه غیرنقدی

9. کاهش تولید محصولاتی که حاشیه سود کمتری دارند

10. درج آیتمهای پنالتی در قرارداد (مثلاً اگر مشتری در تسویه تاخیر کرد باید دیرکرد بپردازد)

11. تغییرات در مشخصات محصول

12. تولید با فناوری پیشرفته تر (با هدف کاهش قیمت تمام شده)

13. افزایش حجم تولید و کاهش نسبت هزینه های سربار

البته همواره به یاد داشته باشید که قیمت گذاری تاثیرات بسیار زیادی بر روی میزان فروش و درآمد شرکت خواهد داشت و تغییر در آن باید با دقت و آینده نگری کاملی همراه باشد.