مطالب آموزشي - مارکتینگ و فروش

بازاریابی با زندگی روزانه همه سر و کار دارد. بازاریابی وسیله ای است که استانداردهای زندگی را ایجاد و در اختیار مردم قرار می دهد. اما نکته مهم آنست که کارآفرین و صاحب کسب و کار بودن از شما یک متخصص بازاریابی نمی سازد. در حقیقت دانش بسیاری از کارآفرینان در این زمینه بسیار کم است. متاسفانه امروزه بازاریابی در نزد بسیاری از مدیران ارشد شرکتهای ایرانی مترادف فروش، ویزیتوری، تبلیغات و ... می باشد! در حالی که بازاریابی چیزی بسیار بیشتر از چاپ کارت پستال، داشتن یک وب سایت با گرافیک خوب یا تبلیغات بدون استراتژی است.


بازاریابی اثربخش سبب میشود تا مشتریان در زمانی که شما می خواهید رفتارهایی را که شما مایل هستید از خود نشان دهند. ایجاد چنین رویکردهای اثربخشی در تلاشهای بازاریابی سهل و آسان نیست و مستلزم تحقیقات، مطالعه، برنامه ریزی و اجرای بسیار دقیقی است. این دقیقا همان نقشی است که یک متخصص بازاریابی ایفا می نماید.

اساسا اکثر سازمانهای ایرانی از سیستم مدیریت علمی برخوردار نیستند. بهمین دلیل است که هیچ یک از سازمانهای ایرانی جزء شرکتهای برتر دنیا نیستند. اکثر کارآفرینان ایرانی با توجه به ارتباطات خود و یا هوش تجاری و فرصت یابی که داشته اند، در زمان مناسب وارد بازار مناسب شده اند. بدیهی است که بسیاری از ایشان رشد خوبی را نیز در طول فعالیت سازمان خود تجربه نموده اند. اما با گذشت زمان، بسته به نوع تجارت و مهارتهای رهبری، با فضای بسیار رقابتی مواجه شده و دیر یا زود به چالش کشیده می شوند. کما اینکه این روزها نیز شاهد ورشکستگی شرکتهای زیادی نیز هستیم. اگر چه اوضاع اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد، اما دلیل بسیاری از شکستهای تجاری عدم برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و سیستم استاندارد و علمی بازاریابی است.

امروزه بسیاری از شرکتهای ایرانی با درک تهدیدات محیط کسب و کار خود، درصدد استخدام مدیر بازاریابی حرفه ای هستند. اما واقعیت این است که پیدا کردن مدیر بازاریابی حرفه ای نیز خود مساله ای شده است. چرا که مدیران حرفه ای بازاریابی یا مشغول به کارند و یا تمایل به فعالیت مستقل در قالب مشاوره دارند. چه بسا سود جویانی نیز هستند که با یادگیری چند اصطلاح علمی بازاریابی، خود را مدیر بازاریابی معرفی می نمایند. کما اینکه استخدام مدیر بازاریابی حرفه ای نیز مشکلات خاص خود را دارد. کسب و کارهای کوچک و متوسط معمولا بودجه لازم برای استخدام یک مدیر حرفه ای بازاریابی را ندارند. از همه مهمتر اینکه بودجه کافی برای اشتباهات بازاریابی و تبلیغات بدون بازخورد مناسب را هم ندارند. پس راه حل چیست؟

یکی از راهکارهای بسیار موثر استخدام مشاور اجرایی بازاریابی است. صنعت مشاوره مدیریت دیر زمانی است که در دنیا جایگاه ویژه ای را کسب کرده است. تقریبا همه شرکتهای بزرگ چند ملیتی از خدمات مشاوره مدیریت بهره میگیرند. مشاوره مديريت يك صنعت خدماتي است كه به كارآفرينان، مديران كسب و كار و كليه تصميم ‎گيران در سطوح مختلف مديريتي راهنمايي‎هاي لازم در خصوص بهبود وضعيت فعلي يا انتقال از شرايط فعلي به شرايط مطلوب را ارائه مي‎دهد.

با درنظر داشتن تغييرات عمده در اقتصاد ملي و بين‎المللي، اداره موسسات و شركت‎هاي دولتي و خصوصي به شكل سنتي و با تاكيد صرف بر تجربه يك فرد در قالب مدير عامل امكان‎پذير نيست. محول نمودن وظايف مختلفي چون طراحي، اجرا و ارزيابي بر دوش مديريت عالي شركت باعث مي‎شود كه اين فرد به علت درگيري در طيف گسترده‎اي از وظايف روزمره و عادي، زمان و توجه مورد نياز جهت ايفاي وظايف رهبري و هدايت در سطح استراتژيك را از دست بدهد. بنابراين نياز به مشاوره مديريت در اين جا آشكار شده و از طريق هر گونه همراهي در شناسايي مشكلات و ارائه راه‎حل‎هاي كارا و اثربخش توسط افرادي كه مسئوليت اجرايي در شركت نداشته ولي متدولوژي‎ها و چارچوب‎هاي خاصي جهت حل مسائل دارند، نمود مي‎يابد. خدمات مشاور مدیریت می تواند در قالب اجرا نیز شکل گیرد. بدین معنی که مشاور، علاوه بر موارد فوق مسئولیت اجرای راهکارها و برنامه های تدوین شده را نیز بعهده می گیرد. این همان خدماتی است که در دنیا تحت عنوان Management Services Provider یا ارائه دهنده خدمات مدیریتی شناخته می شود. بعبارت دیگر شرکتها بخشی از فرآیندهای مدیریتی خود را در قالب پروژه برون سپاری کرده و مسئولیت اجرای برنامه های خود را نیز به تیم مشاور مدیریت محول می نمایند.


در حوزه بازاریابی، خدماتی که مشاور اجرایی مدیریت می تواند در قالب پروژه ارائه نماید عبارتند از:

1. تدوین و اجرای برنامه استراتژیک بازاریابی

2. طراحی و پیاده سازی سیستم بازاریابی و فروش در سازمان ( راه اندازی واحد بازاریابی و فروش )

3. برنامه ریزی و اجرای کمپین تبلیغاتی

4. آسیب شناسی وضعیت موجود و اصلاح فرآیندهای بازاریابی و فروش سازمان

5. آموزش پرسنل بازاریابی و فروش

7. اجرای پروژه های تحقیقات بازار

مشاور بازاریابی فرصتهایی را در تجارت شما می بیند که ممکن است شما از دست داده یا فراموش کرده باشید. برای مثال مشاورین بجای اینکه شما را تشویق کنند تا در تلویزیون تبلیغات گسترده تری انجام دهید، به شما کمک میکنند تا اثربخشی کمپین تبلیغاتی شما افزایش پیدا کند. کسانی که در پی فروش فضای تبلیغاتی در بیلبوردها و یا نشریات و دیگر ابزارهای تبلیغاتی به شما هستند، مشاور بازاریابی نیستند. در واقع آنها فروشنده هستند.


یک مشاور بازاریابی حرفه ای می تواند:

1. چیزهایی را که شما نیاز دارید قبل از اینکه برنامه بازاریابی خود رابنویسید به شما یاد دهد.

2. از 95 درصد اشتباهاتی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در هنگام بازاریابی محصولات خود مرتکب میشوند جلوگیری کند.

3. در مورد اینکه چه ابزار تبلیغاتی  برای کسب و کار شما بیشترین اثر بخشی را دارد تصمیم گیری کند.

4. عناصر حیاتی یک پیام بازاریابی قانع کننده را به شما یاد دهد.

5. در مورد اشتباهات بسیار بزرگی که کسب و کارهای مختلف در مورد پیام بازاریابی خود مرتکب میشوند آگاهی دهد.

6. روشها و متدهای درگیر کردن مشتریان قدیمی را به شما نشان می دهد.

7. نشان می دهد که چطور از مشتریان خود بدون اینکه آنها را مجبور به خرید دوباره کنید، سود ببرید.

8. به شما یاد می دهد که چطور ضمانتها و گارانتی های شما برایتان درآمد زا می شود.

یک مشاور حرفه ای بازاریابی روانشناسی فرآیند فروش را بخوبی می شناسد و با مسائل و مشکلات توزیع کاملا آشناست. یک مشاور حرفه ای بازاریابی از روند فعالیتهای یک آژانس تبلیغاتی خبر دارد. همچنین یک مشاور بازاریابی منابع و همکاران زیادی برای حل مسائل و مشکلات سازمان شما در اختیار دارد و می تواند آنها را با کمترین هزینه مرتفع نماید. نکته قابل تامل اینکه مشاور مدیریت بطور طبیعی نهایت سعی خود را در ارائه بهترین خدمات و ایجاد اثربخشی در سازمان می نماید. چرا که آینده شغلی مشاور مدیریت وابسته به رضایت کارفرما است.


استخدام یک مشاور بازاریابی به جای یک مدیر تمام وقت بازاریابی مزایای زیادی دارد که عبارتند از :

1. پرداخت شما در مقابل چیزی است که دریافت میکنید. هزینه مشاوره ساعتی برابر با ساعتهای مفید کاری یک مدیر بازاریابی تمام وقت است. بنابراین شما تنها در قبال ساعات کاری که مشاور در حال انجام وظایف خود می باشد، پول پرداخت میکنید.

2. برخلاف یک مدیر تمام وقت، شما میتوانید از خدمات یک مشاور حرفه ای تنها در زمانی که توانایی پرداخت دستمزد را دارید استفاده کنید.

3. برخلاف یک مدیر بازاریابی تمام وقت، یک مشاور بازاریابی در جستجوی یک کار تمام وقت بهتر نیست.

4. هزینه های دیگر استخدام نیروی تمام وقت مثل بیمه، مرخصی و ... را پرداخت نمیکنید و درگیر قوانین وزارت کار نخواهید شد.

5. در کسب و کارهای کوچک شما با استخدام یک مشاور بازاریابی، یک واحد بازاریابی کامل را استخدام میکنید. زمانی که یک مشاور را استخدام میکنید استعدادهای فراوانی را در قالب تیم با خودش بهمراه می آورد که در حالت عادی استخدام و بکارگیری همه این استعدادها در قالب کارمندان مختلف بسیار سخت و پرهزینه است.

6. یک مشاور مهارتهای لازم برای توسعه یک محصول را دارد. همچنین یک مشاور تجربه لازم برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی، تحقیقات بازار، تدوین برنامه بازاریابی و تکنیکهای دیگر را دارد.

7. یک مشاور بازاریابی نگرش از بیرون به درون دارد. سیاستهای داخلی و بوروکراسی ها تاثیری بر نگرش یک مشاور ندارد. ارزیابی سازمان از بیرون آن اغلب نتایج بسیار شگفت انگیزی را دارد.

8. سازمانهای بزرگ می توانند یک مشاور بازاریابی حرفه ای را استخدام کنند بدون اینکه نگران هزینه های بلند مدت و تعهدات ناشی از استخدام یک مدیر بازاریابی تمام وقت باشند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که یک مشاور اجرایی بازاریابی باید از تجربه موفقیت آمیز مدیریت بازاریابی برخوردار باشد. امروزه متاسفانه افرادی نیز هستند که فقط با تکیه بر تحصیلات آکادمیک و بدون تجربه مدیریت بعنوان مشاور فعالیت می نمایند که بسیار مشخص است کارایی لازم را نیز ندارند.

اگرچه ممکن است هزینه یک مشاور بازاریابی بالا بنظر برسد اما با توجه به منافعی که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نصیب سازمان شما میگردد، این هزینه معقول و مناسب است. طبق تحقیقات بعمل آمده نسبت هزینه به منفعت استخدام یک مشاور بازاریابی حدود 1 به 10 است.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

فروش، بازاریابی، برند پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، مدیریت بازاریابی، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند , Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research , بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand ، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، مشاوره، بازرگاني خارجي، واردات ، صادرات، مديريت فرداي ايرانيان، گمرك، حمل و نقل، تحريم، دورزدن تحريم، قرارداد خارجي، تجارت، بازاریابی، FMCG، مصرف کننده، تحقیقات، بازاریابی، قیمت، تبلیغات، مذاکره، استراتژی، راهبرد، ایران، حکایت، دانلود، طنز، کتاب الکترونیک، PDF، رایگان، مطالعه و پژوهش، رهپویان خرد ایرانیان، مدیریت فردای ایرانیان، دکتر، روستا، محمدیان، درگی