مطالب آموزشي - هوش کسب و کار

تحلیل مقایسه زوجی (Paired Comparison Analysis)، به شما کمک می کند تا اهمیت تعدادی از انتخابهای مرتبط با یکدیگر را تعیین نمائید.این روش بخصوص زمانی مفید خواهد بود که شما فاقد داده های هدفمند برای ایجاد زیر بنائی برای این کار باشید. این روش حل مهمترین مسائل را آسان نموده،یا گزینش راه حلی که متضمن بیشترین منافع باشد را تسهیل می نماید.

 

تحلیل مقایسه زوجی به شما اجازه می دهد تا در شرایطی که دچار ناسازگاری تقاضاها در مورد منابع تان می شوید، بتوانید به اولویت بندی این درخواستها نائل آئید.....

 

 

این روش همچنین ابزاری ایده آل برای مقایسه "سیب ها و پرتقال ها" می باشد – انتخابهائی کاملاً متفاوت نظیر اینکه آیا بر روی بازاریابی سرمایه گذاری کنیم و یا یک سیستم جدید اطلاعاتی (IT) یا یک ماشین آلات جدید را خریداری کنیم. این تصمیمات معمولاً سخت تر از مقایسه مثلاً سه سیستم اطلاعاتی(IT) جدید می باشد.

چگونه از این ابزار استفاده نمائیم:

برای استفاده از این تکنیک بهتر است از قالبی که در زیر آمده است استفاده نمائید. شما می توانید از این قالب برای مقایسه هر انتخاب و گزینه با یک گزینه دیگر، تک به تک، استفاده نمائید:

گزینه

الف

ب

ج

د

ه

و

ز

ح

الف

ب

ج

د

ه

و

ز

ح

برای هر مقایسه بایستی تصمیم بگیرید کدامیک از انتخابها از اهمیت بیشتری برخوردار است و آنگاه با تعیین یک امتیاز به اهمیت کلی آن اشاره می نمائید.

برای استفاده از این تکنیک بهتر است مراحل زیر را بترتیب انجام دهید:

1. لیستی از گزینه هائی که برای مقایسه در نظر دارید را،تهیه کنید. برای هر کدام یک حرف اختصاص دهید.

2. این گزینه ها را به صورت ردیف و ستون در قالب بالا قرار دهید.

3. توجه داشته باشید خانه هائی که در جدول سیاه شده است مربوط به مقایسه هر گزینه با خودش می باشد – که بی معنی است .

4. گزینه هائی که در جای دیگر جدول قبلاً مورد مقایسه قرار گرفته اند نیز بخاطر جلوگیری از تکرار سیاه شده اند.

5. در خانه های سفید باقیمانده در جدول به مقایسه دو به دو (جفتی) گزینه ها بپردازید و حرفی که مربوط به گزینه مهمتر است را در آن خانه یادداشت نمائید و مبتنی بر درجه اهمیت امتیاز دهید ( امتیاز صفر برای مواردی که هر دو به یک اندازه مهم هستند تا سه که اهمیت بسیار زیادی دارد).

6. نهایتاً نتایج را با جمع کردن تمامی امتیازات داده شده به هر گزینه،یک کاسه و هماهنگ کنید. می توانید این امتیازات را به صورت درصد ویا هر مقیاس دیگر تبدیل نمائید.


گزینه

امتیاز کل

رده بندی

الف

ب

ج

د

ه

و

ز

ح

مثال:

یک کار آفرین به دنبال راههائی است که بتواند کسب و کار خود را توسعه و رونقی بدهد. وی دارای منابع محدودی است، ولی در عین حال از گزینه های زیر نیز بهره مند است:

· توسعه بازار در بازارهای خارجی

· توسعه بازار در بازارهای داخلی

· بهبود خدمات مشتریان

· بهبود کیفیت

وی ابتدا یک جدول تحلیل مقایسه زوجی را رسم می نماید:

بازارهای خارجی (الف)

بازارهای داخلی (ب)

خدمات مشتریان (ج)

کیفیت

(د)

بازارهای خارجی (الف)

بازارهای داخلی

(ب)

خدمات مشتریان

(ج)

کیفیت

(د)

آنگاه در خانه های سفید به پرکردن حروفی می پردازد که ازمقایسه حرف متقاطع ردیف و ستون مربوطه حاصل شده و از اهمیت بیشتری برخوردار است. سپس این حرف را از صفر تا سه (بر اساس شدت اهمیت )امتیاز می دهد. اینکه چگونه این کار را می کند در شکل زیر آمده است:

بازارهای خارجی (الف)

بازارهای داخلی (ب)

خدمات مشتریان (ج)

کیفیت

(د)

بازارهای خارجی (الف)

الف؛ 2

ج؛ 1

الف؛ 1

بازارهای داخلی

(ب)

ج؛ 1

ب؛ 1

خدمات مشتریان

(ج)

ج؛ 2

کیفیت

(د)

بالاخره امتیازهای داده شده به الف، ب، ج، و د، جمعبندی می شود و هر یک به درصد تبدیل می گردد:

گزینه

امتیاز کل

رده بندی

الف

3

ج = 50%

ب

1

الف=37.5%

ج

4

ب= 12.5%

د

0

0

بنابراین بهترین کار برای وی توسعه خدمات مشتریان و سپس ورود به بازارهای صادراتی و آنگاه پرداختی با بازارهای داخلی می باشد و بنا براین موضوع کیفیت دارای اولویت نمی باشد- شاید به این علت که در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است.

نکات مهم:

تحلیل مقایسه زوجی، روش خوبی برای سبک سنگین کردن اهمیت نسبی اقدامات گوناگون می باشد. این روش در جائی مفید است که اولویتها مشخص و واضح نباشند، یا در حدی برابر به نظر برسند.

این ابزار چارچوبی را برای مقایسه هر یک از اقدامات در برابر دیگر اقدامات به وجود می آورد و به نمایش تفاوت درجه اهمیت بین این عوامل،کمک می نماید.

 

به نقل از وبلاگ : دکتر محمد سالاری

 

پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند , Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research , بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، مشاوره، بازرگاني خارجي، واردات ، صادرات، مديريت فرداي ايرانيان، گمرك، حمل و نقل، تحريم، دورزدن تحريم، قرارداد خارجي، تجارت