نکات مفيد و خواندني - مديران و شرکتهاي موفق

تاريخچه وال – مارت را مي‌توان از دهه 1940 که سام والتون ، کار خود را در صنعت خرده‌فروشي  آغاز کرد، در نظر گرفت. سام والتون پس از فراغت از تحصيل از دانشگاه ميسوري کلمبيا  در فروشگاه JC Penney مشغول به کار شد و 18 ماه در آنجا کار کرد. در سپتامبر 1945 والتون حق الامتياز فروشگاه بن فرانکلين  در نيوپورت آرکانزاس  را از جورج شارلوت خريداري کرد.


بعد از سه سال، والتون فروش ساليانه را از 80000 دلار به 225000 دلار در سال 1948 افزايش داد. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمديد نکرد و والتون مجبور شد در سال 1950 مکان کار خود را تغيير دهد. در 9 مي 1950، والتون فروشگاهي را از لوتر هريسون  در بنتون ويل آرکانزاس خريداري کرد و نام آن را Walton's 5&10 گذاشت.

والتون به عنوان يک تاجر هميشه به دنبال تأمين کنندگان بهتر و چگونگي افزايش حجم فروش از طريق حفظ و نگهداري مشتريان بود. در سال 1962 والتون پس از ايجاد و اداره موفق 11 فروشگاه، اولين فروشگاه بزرگ زنجيره‌اي  خود را در آرکانزاس افتتاح کرد. باب باگل  دستيار والتون نام جديد «وال – مارت»  را براي اين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي انتخاب کرد.

در سال 1967، شرکت 27 فروشگاه را در ايالات آرکانزاس توسعه داد و فروش به مرز 6/12 ميليون دلار رسيد. اين شرکت اولين فروشگاه‌هاي خارج ازآرکانزاس خود را در سيکستون ، ميسوري و کلارمور  و اوکلاهما افتتاح کرد. اين زنجيره شروع به ادامه يافتن کرد و شعبات آن در شهرهاي کوچک نيز راه‌اندازي شد به طوري که تا سال 1974، تعداد فروشگاه‌ها به 78 رسيد. براي بهبود ارتباطات و سفارش‌دهي شبکه کامپيوتري داخل فروشگاهي ايجاد شد و بعد از سه سال فروش بيش از 3 برابر شد و از 5/167 ميليون دلار به 479 ميليون دلار رسيد. تعداد فروشگاه‌ها بيش از دو برابر شد و به 153 فروشگاه رسيد.

زنجيره به شدت رشد کرد بطوري که در سال 1980 تعداد فروشگاه‌ها 330 و فروش به 2/1 ميليارد دلار افزايش يافت. در سال 1985، 1114 فروشگاه و 4/6 ميليارد دلار فروش و در سال 1990 تعداد به 1528 و فروش به 8/25 ميليارد دلار رسيد.

انسجام و رشد
در مي 1971 اولين سهام شرکت با قيمت بازار 47 $ عرضه گرديد. در اين زمان فعاليت وال – مارت در پنج ايالت آرکانزاس، کانزاس، لوئيزيانا، ميسوري و اوکلاهما انجام مي‌شد و در سال 1973 ايالت تنسي، در 1974 ايالت کنتاکي و مي سي سي پي نيز وارد شدند. در سال 1975 شرکت به بازار تگزاس و وارد شد و در اين زمان شرکت 125 فروشگاه و 7500 کارمند داشت.

در 1977، وال مارت اولين تملک  خودش را انجام داد و با خريد فروشگاه‌هاي Mohr-value در ميشيگان و ايلي نويز مالکيت اين فروشگاه‌ها را به دست گرفت. در سال 1978 نيز روند تملک ادامه يافت و شرکت کفش هاچسون  را خريداري کرد. همچنين در اين سال چند شعبه در بازارهاي جديد ايجاد شد که به عرضه دارو، خدمات اتومبيل و جواهرات مي‌پرداختند.

وال – مارت در سال 1979 با 276 فروشگاه و 21000 کارمند به فروش 248/1 دلاري دست يافت، در نوامبر 1980 شرکت براي چهارمين بار سهام خود را با قيمت 50$ عرضه کرد. در اين سال لوگوي فعلي وال – مارت طراحي و معرفي شد. در 1981 به بازار جنوب شرقي آمريکا وارد شد و فروشگاه‌هايي را در جورجيا، و کاروليناي جنوبي احداث کرد. همچنين 92 فروشگاه Kuhn's Big K را خريداري کرد و تحت تملک خود درآورد.

در سال 1982 فلوريدا و نبراسکا را مورد هدف قرار داد. در آوريل 1983، اولين فروشگاه Som's Club را که يک کلوپ عمده فروشي تخفيفي بود و بر مبناي عضوگيري عمل مي‌کرد را در شهر ميدوست  اوکلاهما راه‌اندازي کرد. همچنين فروشگاه‌هاي جديد وال مارت در اينديانا، نيومکزيکو، کاروليناي شمالي افتتاح گرديدند و در تمام فروشگاه‌ها، طرح «استقبال از مردم» اجرا گرديد. در 1984 شرکت به بازار ويرجينيا وارد شد. در سال 1985 شرکت بازارهاي ويسکانسين  و کلرادو را فتح کرد و در اين زمان تعداد فروشگاه‌ها به 882، فروش به 4/8 ميليارد دلار و تعداد کارکنان به 104000 افزايش يافت.

در سال 1986، مينسوتا  نيز به بازار وال – مارت اضافه گرديد. در سال 1987 بيست و پنج سالگي شرکت، تعداد فروشگاهها به 1198 فروش به 9/15 ميليارد دلار و تعداد کارکنان به 200000 نفر افزايش يافت. همچنين در اين سال با سرمايه‌گذاري 24 ميليون دلاري شبکه ماهواره‌اي شرکت تکميل گرديد وتمام واحدهاي عملياتي از طريق مکالمه دوطرفه و ارتباطات ويدئويي يکطرفه به يکديگر متصل شدند که در آن زمان بزرگترين شبکه ماهواره‌اي خصوصي بود و به شرکت اجازه داد تا پيگيري موجودي‌ها، فروش و ارسال پيامهاي فوري به فروشگاهها را انجام دهد.

پيشرفت تکنولوژيکي ادامه يافت و در سال 1988، 90% فروشگاه‌ها به بارکد خوان مجهز شدند. در فوريه 1988، سام والتون از جايگاه خود به عنوان مدير ارشد اجرايي پايين آمد و ديويد گلاس را به اين سمت منصوب کرد. والتون به عنوان رئيس هيأت مديره باقي ماند و شرکت، پست‌هاي مديريت ارشد خود را به موقعيت‌هايي با مسئوليت بيشتر، ارتقاء داد. همچنين در سال 1988، اولين سوپر سنتر  وال مارت در واشنگتن افتتاح شد.
ويژگيهاي سوپر سنتر به اين صورت بود که در يک فروشگاه تخفيفي استاندارد وال مارت، علاوه بر فروشگاه لاستيک و تعويض روغن، مرکز چشم پزشکي، لابراتوار عکاسي سريع، استوديو عکاسي و تعدادي غرفه شيک اعم از بانک، فروش گوشي همراه، سالن آرايش، کرايه فيلم و رستوران فست‌فود وجود داشت.

در سال 1989، وال مارت در 26 ايالت فعاليت داشت. همچنين مرکز بازديدکنندگان وال مارت در کنار فروشگاه اصلي سام والتون افتتاح شد.

دهه 1990
دهه 1990، زمان رشد شديد و بي سابقه بود و چندين ايده و تکنولوژي جديد در کسب و کاروال مارت بکار گرفته شد. در سال 1990، فروش در ايالات متحده نسبت به 5 سال گذشته چهار برابر شد و به 32 ميليارد دلار رسيد. وال مارت شرکت مک لين  را که يک شرکت خدمات توزيع غذايي بود را خريداري نمود.

در سال 1991،حرکت به سمت بازارهاي کنتيکات ، دلاوير ، ماين ، مري لند ، ماساچوست ، نيوهمپشاير ، نيوجرسي ، و نيويورک شروع شد. در اين سال وال مارت با افتتاح اولين شعبه در مکزيکوسيتي به بازارهاي بين المللي نيز واردشد. سام والتون در 5 آوريل 1992 فوت کرد و پسر بزرگش رابسون والتون به عنوان رئيس هيأت مديره انتخاب شد.در اين سال فعاليت شرکت در 45 ايالت ادامه داشت. در سال 1993 بخش بين‌المللي وال – مارت تأسيس شد و مديريت آن به بابي مارتين واگذار گرديد. همچنين فعاليت شرکت به بازارهاي آلاسکا، هاوايي، واشنگتن و ... توسعه يافت.

در سال 1994 در حالي که 123 فروشگاه در کانادا و 96 فروشگاه در مکزيک داشت 3 کلوپ ارزشي  را در هنگ کنگ راه اندازي کرد. همچنين در سال 94 برنامه Code Adam براي کودکان گمشده اجرا شد. اين برنامه بعد از ربوده شدن و کشته شدن آدام والش، پسر 6 ساله جان والش در فروشگاه فلوريدا ايجاد شد. در سال 1995، والت مارت داراي 1995 فروشگاه تخفيفي (ارزان قيمت)  ، 239 سوپرسنتر ، 433 باشگاه سام  و 276 فروشگاه بين‌المللي و 000/675 کارمند بود. که به فروش 6/93 ميليارد دلار (78 ميليارد دلار مربوط به داخل آمريکا) نائل آمد.

وال مارت به پنجاهمين ايالت (ورمونت) نيز وارد شد. 8 واحد جديد نيز در آمريکاي جنوبي، سه فروشگاه در آرژانتين و 5 فروشگاه در برزيل ايجاد کرد. در سال 1996 از طريق يک قرارداد همکاري مشترک  به بازار چين نيزواردشد. شرکت در سال 1997، اولين فروش سالانه 100 ميليارد دلاري را با فروش کلي 1/118 ميليارد دلارتجربه کرد. در همين سال 21 فروشگاه Wertkauf در آلمان را تحت تملک خود درآورد و مراکز غذايي Onesource را نيز عرضه کرد.

در سال 1998، والت مارت مفهوم بازار همسايه  را در 3 فروشگاه خود در آرکانزاس معرفي کرد. فروشگاه‌هاي بازار همسايه، عمدتاً فروشگاههاي خواربارفروشي بودند که از طريق پارک آسان‌تر، راهروهاي خلوت تر و صندوق‌هاي سريع‌تر، مشتريان را جذب مي‌کردند. همچنين در سال 98، شبکه تلويزيوني وال مارت راه‌اندازي شد که تبليغات تلويزيوني داخل فروشگاهي، کليپ‌هاي کنسرت و موزيک تصويري، تبليغات فيلم‌هايي که در آينده اکران مي‌شوند و اخبار را پخش مي‌کرد.

در فوريه سال 2005، اين شبکه هر چهار هفته حدود 130 ميليون نفر بيننده داشت و هر کس در هر بازديد از فروشگاه به طور متوسط 7د قيقه به آن نگاه مي‌کرد. وال مارت در سال 1998 بر اساس يک قرارداد همکاري مشترک به بازار کره وارد شد. اما در جولاي 2006 بعد از صدها ميليون دلار ضرر بخاطر رقابت فشرده با ساير فروشگاه‌ها، از بازار کره خارج شد.

در سال 1999، 000/140/1 کارمند در فروشگاه‌هاي وال – مارت کار مي‌کردند که آن را به عنوان بزرگترين شرکت خصوصي و کارفرماي دنيا مطرح کرد. و در همين سال 229 فروشگاه ASDA در انگليس، توسط وال – مارت خريداري شد.

قرن بيست و يکم
در سال 2000، لي اسکات به سمت مدير ارشد اجرايي انتخاب شد.در اين سال وال مارت در ليست بهترين شرکتهاي دنيا در مجله فورچون ، در رده پنجم قرار گرفت. و در سال 2003 و 2004 به عنوان بهترين شرکت آمريکايي شناخته شد. در سال 2005، وال مارت با بيش از 6200 کسب و کار شامل 3800 فروشگاه در ايالات متحده، و حدود 3800 واحد بين‌المللي و 6/1 ميليون نفر کارمند در سراسر دنيا به فروش بيش از 4/312 ميليارد دلار رسيد.

درحقيقت، حضور وال مارت در آمريکا به شدت رشد پيدا کرد به طوري که فاصله نزديک‌ترين فروشگاه وال مارت حتي از مناطق بسيار کوچک، 60 مايل بود. در هر هفته، تقريباً 138 ميليون مشتري از فروشگاههاي وال – مارت بازديد مي‌کردند. تلاشهاي نوع دوستانه شرکت براي کمک به طوفان زدگان آمريکا به صورت 18 ميليون دلار هديه نقدي انجام شد. در 26 جولاي سال 2006 خروج کامل خود را از بازار آلمان اعلام کرد و 85 فروشگاه موجود در اين کشور به گروه مترو  فروخته شد. در 12 سپامبر سال 2007 بعد از 19 سال وال مارت شعار تبليغاتي جديد خود يعني «صرفه‌جويي در پول براي زندگي بهتر»  را به جاي شعار قبلي «هميشه قيمت‌هاي پايين، هميشه»  معرفي کرد. در سال 2004، وال مارت 2329 دلار در سال در هزينه‌هاي خانواده‌هاي آمريکايي صرفه‌جويي مي‌کرد و اين رقم در سال 2006 با 3/7 درصد افزايش به 2500 دلار در سال افزايش پيدا کرد.

ايجاد کسب و کارهاي جديد
در اواخر سال 2005، وال مارت فروشگاه‌هاي جديدي را طراحي نمود. يکي در تگزاس و ديگري در کلرادو که داراي توربينهاي بادي، صفحات خورشيدي نورگير، ديگ‌هاي بخار با سوختهاي زيستي، يخچالهاي خنک کننده آب و باغهاي مخصوص بود. اين ساختمان‌ها داراي بسياري از تجهيزات براي کاهش هزينه‌ها و تکنولوژي‌هاي صرفه‌جويي در انرژي بودند.

در مارچ 2006، والت مارت تلاش کرد تا با افتتاح سوپرسنترهاي جديد در پلانوتگزاس و ايجاد جذابيت و گيرايي بيشتر، افراد مرفه‌تر را جذب کند و از رقباي خودم مثل تارگت  پيشي بگيرد. اين فروشگاههاي جديد، از ويژگيهايي مانند کف‌پوش‌هاي چوبي، راهروهاي عريض‌ها، رستوران سوشي، کافي شاپ و ساندويچ فروشي با خدمات اينترنت رايگان، يک رستوران، و ارائه کالاهايي نظير آبجو و مشروبات گران قيمت و وسايل الکترونيکي بسيار پيشرفته برخوردار بودند. در واکنش به محبوبيت سوپرمارکت‌هاي غذاي طبيعي نظير Whole foods و Wild Oats، وال مارت در مي 2006 براي افزايش تعداد غذاهاي طبيعي در اين فروشگاهها برنامه‌هايي را ارائه داد.

طنز و سرگرمي
همانطور که وال مارت به عنوان بخش مهمي از فرهنگ و جامعه مدرن رشد کرده است در صنعت سرگرمي نيز مورد استفاده قرار گرفته است.
به عنوان مثال، در سال 2004، تئاترهاي کمدي که «وال – مارت» را دستمايه قرار داده بودند اجرا شدند.
در سال 2005 نيز کارتون‌هايي توليد شد که در آن شخصيت‌ها از فروشگاههاي وال – مارت خريد مي‌کردند.در برخي از اين فيلمها و کارتونها نيز از اسامي مشابه نظير Left-Mart، Wall-to-Wall Mart و ... استفاده مي‌شد.

 

 

 

پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند , Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research , بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، مشاوره، بازرگاني خارجي، واردات ، صادرات، مديريت فرداي ايرانيان، گمرك، حمل و نقل، تحريم، دورزدن تحريم، قرارداد خارجي، تجارت