مطالب آموزشي - برندینگ و تبلیغات

کارشناسان در مورد تعريف يك نمایشگاه با يكديگر وحدت نظر ندارند. اصولاً مفهوم نمايشگاه در طول تاريخ و طي قرون و اعصار دستخوش تغيير و تحول شده است برخي از افراد، نمايشگاه را محل داد و ستد كالا تعريف كرده‌اند. گروهي براي عقيده هستند كه نمايشگاه صرفاً محلي براي عرضه كالاست. در روزگاران باستان نمايشگاه را فستيوال يا جشني مي‌دانستند كه در خلال آن امكان عرضة كالا يا خدمات به خريداران بالقوه فراهم مي‌شد.


اصولاً واژه نمايشگاه FAIR از كلمة لاتيني FERIA با FERIAE مشتق شده است كه معني جشن يا فستيوال مي‌دهد. زيرا در دوران قديم مردم عادت داشتند كه در طول هفته يا در ايام مشخصي در هر ماه يا هر سال در مكان يا محل خاصي به انگيزة جشن يا مراسم خاصي دور هم جمع شوند و ضمن برپايي جشن و پايكوبي و برگزاري برخي از آداب و رسوم به تجارت نيز بپردازند و كالاهايي را كه قصد فروش آنها را دارند همراه خود بياورند. امروزه نمايشگاه از شكل ابتدايي آن خارج شده و صرفاً ديگر محلي براي خريد و فروش كالا نيست بلكه برخي از افراد در خلال برپايي يك نمايشگاه بدنبال پيداكردن موقعيت‌هاي استثنايي يا تحقيقي در مورد مسأله خاصي هستند و چه بسا نوآوري‌ها و ابتكارات و اختراعاتي پس از بازديد يك صنعتگر يا محقق از يك نمايشگاه اتفاق افتاده است. تكامل و توسعه توليد يا دستيابي به منابع جديد عرضة كالا نيز از دستاوردهاي تبعي يك نمايشگاه مي‌تواند باشد.

نمايشگاه محل تلاقي بازديدكنندگان و عرضه‌كنندگان كالاها و خدمات و نقطه برخورد عرضه و تقاضاست. در يك نمايشگاه عرضه‌كنندگان كالا، ماشين آلات يا اقلام مورد نظر خود را به معرض نمايش مي‌گذارند. نوآوريها، خلاقيت‌ها، ابتكارات خود را عرضه مي‌دارند. قيمت كالاهاي خود را بيان مي‌كنند. ويژگي‌هاي اساسي و جنبه‌هاي قابل ذكر متاع يا كالاي خود را به منصه ظهور مي‌گذارند و بازديدكنندگان نيز ذوق و سليقه، تمايلات و امكانات خود را عرضه مي دارند. بدين ترتيب اين دو گروه، مناسب‌ترين شرايط را براي انجام داد و ستد يا برقراري ارتباط در آينده در برابر خود مهيا مي بيننند.

نمايشگاه، هزينه جستجو براي يافتن كالا يا دسترسي به اطلاعات را كاهش مي‌دهد. در يك نمايشگاه، مهمترين عاملي كه به پيشرفت مي‌انجامد، رقابت است. نقش اطلاعاتي يك نمايشگاه در جوامع امروزين، از نهايت اهميت برخوردار است. اصولات مبادله اطلاعات، درست به اندازة مبادله كالا و خدمات داراي ارزش و اعتبار است.

مهمترين خصيصه يا ويژگي يك نمايشگاه آن است كه فعاليت‌هاي اقتصادي را در يك محدودة خاص [از نظر زمان و مكان] متمركز مي‌سازد به گونه‌اي كه عرضه‌كنندگان كالا و خدمات يا افرادي كه علاقه‌مند به انتخاب كالا هستند مي‌‌توانند از اين «تمركز» حداكثر بهره را ببرند. با توجه به نكات پيش گفته مي‌توانيم بگوييم كه:
نمايشگاه عبارتست است از يك فضاي اقتصادي استثنايي يا يك موقعيت اقتصادي ويژه و خارق‌العاده كه در آن عرضه‌كنندگان و بازديدكنندگانن مي‌توانند با فعاليت‌هاي سازمان يافته و هماهنگ به مبادله كالاها، خدمات و اطلاعات اقدام كنند.

علل برگزاری نمایشگاه
در دنياي امروز، برگزاري نمايشگاه‌ها يك امر لازم و ضروري به حساب مي‌آيد كه مهمترين علل آن عبارتند از:
1- تغييرات روزافزودن تكنيك، ظهور كالاهاي جديد، متنوع بودن كالاها، عدم آشنايي مصرف‌كننده توام با رقابت شديد و نامطلوب توليد‌كنندگان و... از مهمترين علل لزوم برگزاري نمايشگاه است.
2- قطع رابطه بين خريدار و فروشنده؛ به طوري كه رابطه ميان مصرف‌كننده (يا خريدار) و توليد‌كننده از بين رفته است. اين مورد نيز عامل مهمي در توسعه نمايشگاه‌ها به حساب مي‌آيد.
3- افزايش درآمد سرانه كشورها همراه با درآمد ملي آنها، موجب بالارفتن قدرت خريد مي‌گردد. از طرفي نيز بالا رفتن قدرت خريد مردم، موجب تغيير در توليد مي‌شود. توليدات هم احتياج به شناسايي كالا به مصرف كننده دارد. اين امر با نشان دادن كالا در نمايشگا‌‌ه‌ها انجام مي‌گيرد.

انواع نمایشگاه
نمايشگاه‌ها داراي، انواع مختلفي هستند كه از ابعاد و ديدگاه‌هاي گوناگون نيز طبقه‌بندي مي‌شوند.

1- انواع نمايشگاه‌ها از نظر جغرافياي محل برگزاري
- نمايشگاه داخلي: نمايشگاهي است كه در داخل يك كشور و براي مردم همان كشور برگزار مي‌گردد. در اين نمايشگاه‌ها، معمولاً توليدات داخلي به معرض تماشا گذاشته مي‌شود. مانند: نمايشگاههايي كه توسط توليدكنندگان و هنرمندان داخلي براي معرفي كالاها و آثار هنري برگزار مي‌گردد.
- نمايشگاه خارجي: نمايشگاهي است كه يك كشور در كشور ديگر برگزار مي‌كند. هدف آن نيز شناساندن كالاها و خدمات و پيشرفت‌هاي يك كشور به مردم ساير كشورها است.
- نمايشگاه‌ جهاني (بين‌المللي): نمايشگاهي است كه با مشاركت چندين كشور در سطح جهاني برگزار مي‌گردد. اين نمايشگاه‌ها، معمولاً به مناسبت‌هاي خاص با دعوت از كشورهاي داوطلب و... در يكي از شهرهاي مهم دنيا تشكيل مي‌شود. هدف عمده آن نيز گسترش بازرگاني بين‌المللي است.

2- انواع نمايشگاه‌ها ازنظر مدت زمان برگزاري
- نمايشگاه موقت: اين نمايشگاه‌ها براي مدت محدودي برگزار مي‌شوند و پس از پايانن مدت تعيين شده، تعطيل مي‌گردند. بيشتر نمايشگاه‌ها از اين گروه به حساب مي‌آيند. مدت تقريبي اين نمايشگاه‌ها بين 20 روز تا 6 ماه است.
- نمايشگاه دائمي: اين نمايشگاه براي هميشه تشكيل و برگزار مي‌شوند. اگر چه، احتمالاً در شكل ظاهري يا در نوع كالاهاي آن، ممكن است تغييراتي ايجاد شود.

3- انواع نمايشگاه‌ها از نظر هدف
- نمايشگاه تجارتي (انتفاعي): نمايشگاهي است كه با هدف تبليغ محصولات تجارتي برگزار مي‌شود. مانند تمام نمايشگاه‌هايي كه بازرگانان و توليدكنندگان در كشورهاي ديگر براي تسلط بر بازارهاي جهاني برگزار مي‌كنند.

-نمايشگاه غيرتجارتي (غيرانتفاعي): نمايشگاهي است كه هدف آن مسائلي غير از كسب سود و منفعت تجارتي است. بلكه مواردي مانند شناساندن مسائل مذهبي، فرهنگي و سياسي از جمله هدف‌هاي آن است. مانندك نمايشگاه‌ها كتاب، فيلم و...

-نمايشگاه توليدي: اين نمايشگاه براي تشويق توليدكنندگان در جهت ساخت وسايل مورد نياز يك كشور برگزار مي‌شود. مانند: نمايشگاه‌هايي كه وزارت صنايع و معادن براي تامين خودكفايي برگزار مي‌كند.

4- انواع نمايشگاه‌ها از نظر تنوع كالا
- نمايشگاه عمومي: نمايشگاهي است كه در آن انواع كالاها به نمايش گذاشته مي‌شود. مانند: نمايشگاه‌هاي توليدات صنعتي، صنايع دستي، پيشرفت‌هاي تكنيكي و محصولات كشاورزي.

- نمايشگاه تخصصي: نمايشگاهي است كه اختصاص به نمايش يك نوع يا يك سري از كالاها داشته باشد. مانند: نمايشگاه‌هاي فرش، نقاشي، انواع منسوجات و...

 

 

 

پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند , Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research , بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، مشاوره، بازرگاني خارجي، واردات ، صادرات، مديريت فرداي ايرانيان، گمرك، حمل و نقل، تحريم، دورزدن تحريم، قرارداد خارجي، تجارت