مطالب آموزشي - مارکتینگ و فروش

توصیه خاص و مشخصی (مثل نسخه یک پزشک) درمورد طریقه استفاده از زبان بدن وجود ندارد. احتمالاً شما در برخورد با افراد مختلف و در موقعیت های مختلف، از زبان بدن خود به طور متفاوتی استفاده می کنید. آنچه در این مقاله مطرح می شود به شما کمک خواهد کرد که چطور به طرز کارآمدتر و بهتری از زبان بدن خود استفاده کنید


● هدف: می خواهید در خریدهای بزرگ تان موفق باشید
همه ما دوست داریم وقتی به خرید می رویم تا جای ممکن تخفیف بگیریم و در نهایت با یک قیمت خوب خرید کنیم به خصوص اگر قصد خرید چیزهای بزرگی چون خانه، ماشین و... داشته باشیم. این نکته بسیار مهم است که معمولا فروشنده ها به طور طبیعی از زبان بدن بسیار استفاده می کنند و رفتارهای دیگران را با آن می خوانند. فرض کنید قرار است یک خانه جدید بخرید، مشاور معاملات ملکی سعی می کند با مهارت های غیرکلامی، پیامی را به شما برساند (این خانه کاملا برای شما مناسب و بهترین خانه ای است که می توانید بخرید) این پیام می تواند در تصمیم گیری شما بسیار تاثیرگذار باشد هرچند رساندن آن کار هر کسی نیست، اینجاست که می گوییم بعضی فروشنده ها به راحتی مشتری پیدا می کنند.

او روی رفتارهای شما کاملا دقیق می شود تا بتواند با استفاده از زبان بدن تان درون شما را بخواند و از قصد و نیت تان آگاه شود (این خانه کاملا برای من مناسب است و هرطور شده باید آن را بخرم) اگر شما کنترلی روی زبان بدن تان نداشته باشید او به راحتی ذهن شما را می خواند اما وقتی به طور آگاهانه از زبان بدن تان استفاده کنید، می توانید مانع این شوید که او به راحتی ذهن شما را بخواند و اطلاعاتی را بدست آورد که شما نمی خواهید.

● راه حل:مدل ایستادن شما هورمون ها را جابه جا می کند
۱) سعی کنید خیلی محکم بایستید و یک ژست خاص و پرقدرت بگیرید مثلا این که همانند یک خانم قوی و بااراده صاف بایستید، پاهای تان را در راستای عرض شانه ها قرار و دست های تان را پشت تان قرار دهید. تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد نشان می دهد، این طور است که اگر حداقل ۲دقیقه سعی کنید ژستی چنین پرقدرت و محکم بگیرید، بعد از آن میزان بیشتری از هورمون تستوسترون در بدن ترشح می شود و این هورمون کاملا با به وجود آمدن احساس قدرت در بدن ارتباط دارد، همچنین میزان کمتری هورمون کورتیزول(هورمون استرس) ترشح می شود. حتی اگر از درون کمی عصبی هستید، با این روش ایستادن به مغز خودتان حقه می زنید تا بیشتر احساس اطمینان کند.

● همانند حرفه ای ها رفتار کنید
۲) سعی کنید دست های تان را کاملا همانند یک آدم حرفه ای تکان دهید، آدمی که از همه چیز اطلاع دارد و از همه چیز سر درمی آورد. هنگامی که می خواهید فرد مقابل را قانع کنید باید با او ارتباط چشمی برقرار کنید و هنگام صحبت دست ها را به هم قفل کنید. می توانید حتی برای اثرگذاری بیشتر زمانی که دستان تان را از هم رها می کنید، لحظه ای ارتباط چشمی را هم قطع کنید ولی اجازه ندهید نگاه تان به او بیفتد. این در واقع نوعی پیام قدرت شماست، سرتان را بالا نگه دارید و گاهی اجازه دهید چشم های تان بگردد و اطراف را ببینید.

● حواس تان به پیام های غیرکلامی باشد
۳) حواس تان را جمع کنید و ببینید طرف مقابل(مثلا فروشنده) می خواهد چه پیام های غیرکلامی را به شما منتقل کند به خصوص زمان هایی که در موضوعی اغراق می کند. وقتی فردی دروغ می گوید به طور روانی دچار استرس هایی می شود که به راحتی نمی توان آن ها را سرکوب کرد و این از راه می توانید تا حدی اغراق کردن طرف مقابل را متوجه شوید. فروشنده های حرفه ای می دانند هنگام قانع کردن شما نباید ارتباط چشمی شان قطع شود، گاهی حتی سعی می کنند با یک نگاه طولانی و پرقدرت کاملا شما را راضی کنند. بعد از آن که با فروشنده سر قیمت چانه زدید و به توافق رسیدید، از او خداحافظی کنید و او را ترک کنید و این پیام را به او برسانید که این شما هستید که او باید در آینده به سراغش بیاید.

● هدف: می خواهید یک تصمیم بسیار مهم را با خانواده خود مطرح کنید
این تصمیم مهم می تواند مربوط به تغییر رشته باشد یا استعفای شما از شغل تان یا حتی تصمیم برای ازدواج یا هر تصمیمی برای تغییر شرایط. معمولا خانواده ها در مقابل هرگونه تغییری مقاومت می کنند و حتی آشفته می شوند اما شما می توانید با استفاده از پیام های غیرکلامی اعضای خانواده تان را آرام نگه دارید و به آن ها کمک کنید تا شما را درک کنند.

● راه حل: ذوق و شوق نشان دهید
اولین کار این است که به خانواده تان نشان دهید چقدر ذوق و شوق دارید؛ تحقیقات عصب شناختی نشان می دهند، احساسات مثبت می توانند از فردی به فرد دیگر سرایت کنند.

درد همین حال اعضای خانواده تان را تشویق کنید که عقایدشان را مطرح کنند، وقتی هرکدام از آن ها برای ابراز عقیده وقت داشته باشند، به لحاظ ذهنی بیشتر پذیرای پیام های کلامی و غیرکلامی شما می شوند. درک کنید که شما ممکن است نتوانید عقاید همه را عوض کنید. هنگام صحبت دست های خود را مقابل تان بگیرید چون باز بودن دست ها و مشخص بودن کف دست نشان دهنده صداقت و رک گویی است.

همچنین کمرتان باید کاملا صاف باشد چون اعتقاد راسخ شما را به شنونده های تان نشان می دهد.

● آرامش محیط را حفظ کنید
اگر هر کدام از اعضای خانواده تان به شما واکنش منفی نشان داد به هیچ وجه همانند او رفتار نکنید، زبان بدن شما نباید منفی شود مثلا اگر مادرتان ناراحت شود، دست هایش را به هم گره زد یا. . . شما همچنان بدن تان را در یک وضعیت آرام نگه دارید.

رفتار های پر تنش می تواند به سرعت جو را برعلیه شما کند پس شما باید آرامش تان را حفظ کنید.

هدف: می خواهید در جمع اطرافیان به عنوان یک فرد پرقدرت و با نفوذ شناخته شوید.

اگر دوست دارید در جمع دوستان و همکاران همیشه حرف شما اهمیت خاصی داشته باشد تا جایی که در گرفتن تصمیم نهایی موثر باشد و به عبارتی اگر می خواهید شخصیتی با نفوذ داشته باشید باید به گونه ای خاص رفتار کنید.

● با دست های تان حرف بزنید
وقتی در حال صحبت با گروه همکاران تان هستید باید کاملا جدی به نظر برسید، سعی کنید به هیچ وجه آرنج های تان را خم نکنید و حتی بهتر است دست به سینه هم نایستید. این حالت می تواند این حس را به دیگران القا کند که می خواهید از خود محافظت کنید. در واقع باید کاملا حواس تان به دست های تان باشد. زبان دست ها بیش از همه می تواند واضح باشد، با کمک دست ها می توان روی نکات مهم بیشتر تاکید کرد، به هیچ وجه هنگام بحث دست های تان را مثل آونگ تکان ندهید، بهتر است دست ها را بین شانه ها و کمر نگه دارید. لمس کردن صورت، گردن و بازی با موها همه می توانند نشان دهنده ضعف باشند، هر چند ممکن است استرس شما را کم کنند اما در چشم اطرافیان نشان دهنده اطمینان نداشتن یا حتی دروغ جلوه می کنند.

● جدی بودن خود را ثابت کنید
وقتی با یکی از دوستان یا همسرتان صحبت می کنید، کج کردن گردن می تواند نشان دهنده علاقه شما به بحث های دوستانه تان باشد اما در گفت وگوهای کاری وقتی سرتان کج باشد به این معنی است که کاملا موافق هستید و نظر خاصی ندارید، به همین دلیل اگر می خواهید نظر خود را با جدیت مطرح کنید حتما باید سر خود را صاف نگه دارید تا دیگران نیز شما را جدی بگیرند، علاوه بر این ها هنگام صحبت کاملا به شنونده خود نگاه کنید. همچنین سعی کنید با همه شنونده های تان ارتباط چشمی برقرار کنید و سیگنال ها و پیام های غیرکلامی آن ها را بخوانید. اگر احساس کردید که بعضی ها حواس شان پرت شده است، یک کار غیرمنتظره انجام دهید مثلا ناگهان تن صدای تان را بالا ببرید یا ناگهان سوال بپرسید یا... چنین اقدام هایی دوباره توجه آن ها سمت شما باز می گردد.

● هر۳۰ دقیقه ۴۰۰ پیام
مردم به شما نگاه می کنند و حرکات شما را تحت نظر دارند. زمانی که شما در حال صحبت کردن هستید، اطرافیان آگاهانه یا غیرآگاهانه حرکات، ژست ها و رفتارهای تان را تفسیر می کنند و درباره خلق و خو و وضع روانی شما نظر می دهند و برداشتی از شخصیت، نیت ، لیاقت و شایستگی شما در ذهن شان می نشیند. در واقع شما با رفتار و کردارتان موادخام فراوانی را در اختیار اطرافیان قرار می دهید تا درباره شما قضاوت کنند و نیت شما را بخوانند. جالب است بدانید تنها در عرض ۳۰ دقیقه، ۲ فرد می توانند بیش از ۸۰۰ علامت و سیگنال غیرکلامی باهم رد و بدل کنند. وقتی شما کنترل بیشتر روی حرکات بدنی خود داشته باشید و نسبت به رفتارهای فیزیکی خودآگاه باشید، می توانید با استفاده از زبان بدن تان خواسته ها و شرح حال خود را آنگونه که دوست دارید به دیگران بفهمانید و در نتیجه رابطه هایی موفق تر، شادتر و قوی تر داشته باشید

 

 

 

پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند , Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research , بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، مشاوره، بازرگاني خارجي، واردات ، صادرات، مديريت فرداي ايرانيان، گمرك، حمل و نقل، تحريم، دورزدن تحريم، قرارداد خارجي، تجارت