نکات مفيد و خواندني - رموز كاريابي

در يك مصاحبه چه كارهايي نبايد انجام شود؟ از چند مسوول استخدام خواسته شد تا به چند مورد از رايج‌ترين و البته زيان‌ بارترين اشتباهاتي كه داوطلبين در مصاحبه مرتكب مي‌شوند، اشاره كنند كه: به پوشش نامناسب، بدگويي از رييس قبلي به عنوان بدترين توهين و بي‌علاقگي و بي‌ميلي داوطلبان، غرور و تكبر، نارسا و ناكافي و عدم پرسش سوالات مناسب اشاره داشتند.


در ذيل به 10 مورد از رايج‌ترين اشتباهات در مصاحبه اشاره شده است. كه البته به راحتي قابل اجتناب و پيشگيري مي‌باشند. توجه داشته باشيد بخش مهم يك مصاحبه موفق اجتناب از اين اشتباهات ساده است، اگر بخواهيد به آساني قابل انجام است.
نبايد شغلي را به دليل ارتكاب يكي از اشتباهات ذيل ازدست بدهيد.

1)سروقت و به موقع در مصاحبه حاضر شويد
هيچ اتفاقي مانند عذرخواهي به دليل دير رسيدن، زشت و زننده نمي‌باشدكه البته هيچ عذر و علتي هم قابل قبول نمي‌باشد. از شخصي كه با شما تماس گرفته راهنمايي بخواهيد يا به نقشه مراجعه كنيد. تمامي جوانب از جمله ترافيك رادر نظر بگيريد، زود از خانه خارج شويد و ساعت به همراه داشته باشيد. چنانچه به هر عنوان متوجه شديد كه دير خواهيد رسيد، بهتر است با مصاحبه‌كننده تماس گرفته و زمان قرار خود را عوض كنيد.

2)عدم آمادگي كافي
عدم آمادگي كافي بزرگ‌ترين اشتباهي است كه مي‌تواند در مصاحبه شغلي مرتكب آن شويد. درست به همان طريقي كه براي آزمون و امتحان آماده مي‌شويد، نياز است كه براي مصاحبه نيز آماده شويد. هنگامي كه براي مصاحبه دعوت مي‌شويد، سعي كنيد در خصوص نحوه اجراي آن اطلاعاتي كسب نماييد، به عنوان مثال: مصاحبه گروهي خواهد بود تا تك به تك؟‌ چه شخص يا اشخاصي مصاحبه را انجام مي‌دهند و مقام و جايگاه آن‌ها چيست؟

3)عدم توانايي پاسخگويي به سوالات اساسي از قبيل «درباره اين شركت چه مي‌دانيد؟»
كه به نوعي عدم تمايل و بي‌ميلي شما را مي‌رساند و موجب مي‌گردد فرصت خود را از دست بدهيد. لذا بهتر است قبل از هر اقدامي اطلاعاتي در مورد آن شركت جمع‌آوري كنيد.

4) پرسیدن سوالات واضح در مورد شرکت
البته در اينجا بايد دقت كنيد كه از پرسش سوالاتي كه به وضوح در وب سايت شركت يا گزارش ساليانه آن وجود دارند، اجتناب كنيد.

5)پوشش نامناسب
يادتان باشد بيشترين تأثير را در 10 ثانيه اول روي مخاطب خود مي‌گذاريد و صد البته بهتر است كه تأثيري عميقاً مثبت باشد. با توجه به موقعيت و مكان پوشش آنجا را به تن كنيد. چنانچه براي جايگاه و پستي تخصصي مصاحبه مي‌كنيد بهتر است از لباس رسمي استفاده كنيد. چنانچه براي ساير مشاغل از قبيل مشاغل موقت تابستاني مانند نگهباني يا پيشخدمتي مصاحبه مي‌كنيد، آراسته و مرتب حاضر شويد.

6)توهين
اين مورد شامل توهين به رييس، همكاران و يا حتي رقباي فعلي و قبلي مي‌شود. هيچ كس شخصي را كه دائماً در حال توهين و شكايت است را نمي‌پسندد و اين امر شخصيت شما را زير سوال مي‌برد. در دنياي امروزي، هيچ گاه نمي‌تواند حدس بزنيد كه شخص مصاحبه‌كننده با چه كساني دوست است و ارتباط دارد و يا مشتريان شركت چه كساني هستند. مطمئناً دوست نداريد كه مصاحبه‌كننده چنين تصور كند كه در آينده درباره او و شركت نيز چنين صحبت خواهيد نمود.

7)مهارت‌هاي ضعيف ارتباطي
- نجوا كردن
- استفاده مدام از اصطلاحات عاميانه
- استفاده بيش از حد از دستان
- بيش از اندازه جدي و يا شل بودن
- حركات عصبي مانند جويدن ناخن
يكي ديگر از مهارت‌هاي ضعيف ارتباطي اين است كه پاسخ سوالات را با «بله» يا «نه» بدهيد. بايد اعتماد به نفس خود را حفظ كرده و نشان دهيد. عصبي بودن و پاسخ‌هاي پراكنده و بي‌معني همگي بيانگر حواس‌پرتي و بي‌توجهي شما مي‌باشد. در همين حين، يكي از بدترين لحظات براي مصاحبه‌كننده اين است كه سوال ساده‌اي بپرسيد اما جوابي دريافت نكند. در واقع اين ذهنيت را براي مصاحبه‌كننده ايجاد مي‌نمايد كه شخص با آمادگي كافي ندارد ياگوش نمي‌دهد. حواس خود را كاملاً جمع كرده و قبل از پاسخگويي زمان كوتاهي تمركز كنيد. آرامش خود را حفظ كرده و سوالات را با پاسخ‌هايي كوتاه و مفيد پاسخ‌گو باشيد. از كلمات و عبارات مناسب استفاده نماييد. به عبارت ديگر اين حسن را در مصاحبه‌كننده القاء نماييد كه شما بهترين فرد براي اين جايگاه مي‌باشيد البته نفس عميق را فراموش نكنيد. نكته ديگر، از درب نگهباني و پاركينگ گرفته تا دفتر مصاحبه با همگي با احترام و ادب رفتار كنيد.

8)رفتار بي‌ادبانه
مصاحبه‌كننده خواستار اين است كه ميزان صبوري و عكس‌العمل شما را نسبت به سوالات بسنجد. از دست دادن كنترل، حالت تدافعي به خود گرفتن و رفتار توهين‌آميز همگي عواملي هستند كه موجب مي‌گردند شانس خود را از دست بدهيد. فرقي نمي‌كند بعد از آن به چه ميزان پشيمان شده و عذرخواهي كنيد، اتفاقي كه نبايد رخ مي‌داده، پيش آمده است.

9)فعال نبودن در مصاحبه
در جريان صحبت و مكالمه با مصاحبه‌كننده شريك باشيد، شنونده تنها نباشيد و يا جسته و گريخته صحبت نكنيد. البته فراموش نكنيد كه بدين منظور بايد اعتماد به نفس لازم را داشته در وضعيت و حالت مناسبي قرار بگيريد. از ارتباط چشمي استفاده كرده و لبخند را فراموش نكنيد.

10)پرحرفي
مصاحبه‌كننده مي‌خواهد بداند كه چرا شما بهترين گزينه براي شغل مورد نظر هستيد. آن‌ها تمايلي به شنيدن تمام داستان زندگي شما ندارند. هيچ‌چيز بدتر از شخصي نيست كه بي‌جهت و بي‌مورد پرحرفي مي‌كند. سعي كنيد پاسخ‌هايتان مختصر، مفيد و متمركز باشند. وارد حاشيه نشويد، دروغ نگوييد و داستان نسازيد. بهترين گزينه صداقت و پاسخ صريح و آشكار به سوالات است.

11)در اولين ملاقات از ميزان حقوق سوال نكنيد
حقوق، مزايا و پاداش بسيار با اهميت مي‌باشند اما توجه داشته باشيد بهتر است اين گونه مسايل به مراحل بعدي مصاحبه واگذار شود نه در اولين ملاقات. مگر در مواقعي كه شخص مصاحبه‌كننده بحث مالي را زودتر پيش بكشد.

12)خداجافظی نامناسب
در پايان جلسه با مصاحبه‌كننده به گرمي دست داده و تشكر از او را فراموش نكنيد. حتي بهتر است يادداشت تشكر كوتاهي برايش بفرستيد.

13)عدم پيگيري
فرقي نمي‌كند كه جلسه مصاحبه به چه ميزاني خوب پيش رفته، هيچ‌گاه پيگيري را فراموش نكنيد. چنانچه طي چند روز از مصاحبه‌كننده خبري نشد، مي‌توانيد پيگيري كرده و دوباره تمايل خود را ابراز نماييد. يك ايميل يا نامه تشكر تأثير بسزايي در فرآيند استخدام و مصاحبه شما دارد.

 

 

 

پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند , Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research , بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، مشاوره، بازرگاني خارجي، واردات ، صادرات، مديريت فرداي ايرانيان، گمرك، حمل و نقل، تحريم، دورزدن تحريم، قرارداد خارجي، تجارت