وقتی صاحبان کسب و کار تصمیم به راه اندازی یک باشگاه مشتریان می گیرند می بایست خست نسبت باشگاه مشتریان را استراتژی کسب و کار خویش مشخص کنند. پس از این مرحله می بایست استراتژی کلی باشگاه مشتریان را مشخص کرد. در واقع استراتژی باشگاه مشتریان بر اساس نوع باشگاه مشتریان تعیین می گردد.

 

1) بر اساس شیوه عضویت:

 

 

محدود : فقط افراد خاصی می توانند به باشگاه بپیوندند (مثل فاز اول باشگاه مشتریان هواپیمایی قطر)

باز : همه می توانند عضو این باشگاه شوند (مثل فاز دوم باشگاه مشتریان بانک ملت)

 

2) بر اساس نوع مخاطب :

باشگاه مشتریان : با هدف افزایش میزان تعامل و یا جذب مشتریان جدید (مثل باشگاه مشتریان citibank آمریکا)

باشگاه اعضاء : ارائه خدمات بهتر باهدف افزایش تعهد اعضاء (صندوق بازشنستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت)

باشگاه هواداری : با هدف ایجاد انگیزه برای حمایتهای تعاملی/دوطرفه (مثل باشگاه هواداران منچستر یونایتد)

 

3) بر اساس نوع کسب و کار :

بانک ها و موسسات مالی و اعتباری  / شرکت های هواپیمایی و موسسات گردشگری / شرکتهای بیمه و لیزینگ / شرکتهای خودروسازی / شرکتهای تولیدی (صنایع غذایی، لوازم خانگی و غیره) / شرکتهای کارگزاری بورس / انجمن های صنفی، اتحادیه ها و گروههای صنفی / فروشگاههای زنجیره ای / فروشگاههای پوشاک، لوازم آرایشی، بهداشتی و عطر / هتل ها و مراکز اقامتی / مراکز تفریحی و رستوران ها  / شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنتی / مراکز خرید و مجتمع های تجاری / موسسات آموزشی و مراکز آموزش عالی

 

5) بر اساس جایگاه سازمانی :

- استفاده از خدمات رفاهی خارج سازمانی ( قرارداد واحد رفاهی سازمانها با سرویس دهندگان : مانند استفاده از خدمات شرکت زیبا موج نوین)

- واحد سازمانی غیراستراتژیک (واحد خدمات مشتریان : مانند کارت خدمات شرکت رنا /سایپا دیزل)

- واحد سازمانی استراتژیک (واحد باشگاه مشتریان : مانند باشگاه مشتریان بانک پاسارگاد )

- واحد سازمانی مستقل شرکت مجری باشگاه مشتریان: مانند باشگاه مشتریان بانک ملت /شرکت مهندسی نرم افزار شقایق)

- کسب و کار اصلی ( کسب و کار اصلی: مانند باشگاه تخفیف ایرانیان /مجری باشگاه مشتریان بانک قوامین)

 

6) بر اساس مدل مالی :

- مرکز هزینه (با هدف ایجاد ارزش افزوده برای حفظ وفاداری مشتریان : مانند اغلب باشگاههای وفاداری در ایران )

- هزینه - درآمد (با هدف ایجاد مزیت رقابتی برای جذب مشتریان : مانند باشگاه مشتریان پردیس قلهک )

- مرکز درآمد ( با هدف افزایش خرید مشتریان : مانند باشگاه مشتریان هواپیمایی آمریکا )

- کسب و کار مستقل ( کسب درآمد از گردش مالی مستقیم : مانند باشگاه مشتریان بانک آینده /ایران کارت)

 

7) بر اساس نوع سرویس :

- ارائه خدمات افزوده (اضافی) : مانند تحلیل سهام برای اعضای باشگاه شرکت ذخیره شاهد (سهامداران شرکت سرمایه گذاری شاهد)

- ارائه خدمات ویژه به ازای تعاملات مشتری : تخفیفهای ویژه در خرید در باشگاه مشتریان فروشگاه هایپرمی

- سرویس های VIP : بانکداری شرکتی در پیشخوان مجازی بانک آینده (خدمات بانکی در محل مشتری)

- خدمات و محصولات جدید : کلوب اورژانس ساختمان، کلوب اورژانس الکامپ و غیره در باشگاه پزشکان و اساتید