میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

انجام مصاحبه عبارتست از هنر پرسیدن پرسش‌های درست و به دقت گوش‌دادن به آنچه كه مصاحبه‌شونده می‌گوید و هم‌چنین چیزهایی كه مصاحبه‌شونده نمی‌گوید. هنگام مصاحبه یك داوطلب كار، توصیه‌های زیر را به خاطر داشته باشید:


- پرسش‌هایی بپرسید كه بر سابقه، دانش فنی و عمومی روزآمد و مهارتهای انسانی مربوط به پست شغلی تمركز می‌كنند.

- پرسش‌های باز بپرسید تا فضای گفتگو دوطرفه بین مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده ایجاد شود.

- برای مصاحبه فضایی آرام و كاری ترتیب دهید. جوی كه هنگام مصاحبه ایجاد می‌كنید تأثیری بسزایی در ایجاد تبادل ایده‌ها خواهد داشت. به گونه‌ای برخورد نكنید انگار كه شما كارهای مهم‌تری نسبت به مصاحبه دارید یا اینكه تمام روز را در حال مصاحبه كردن هستید.

- مصاحبه را با توضیح در خصوص هدف مصاحبه و آنچه كه می‌خواهید به آن برسید آغاز كنید.

- پیش از مصاحبه خود را آماده كنید. اطلاعات زیادی حاصل از مقایسه یك داوطلب با دیگر داوطلبان یا پیروی از تعصب‌های شخصی، موجب سردرگمی شما خواهد شد. قبل از انجام مصاحبه خود و افكار خود را برای انجام یك مصاحبه منصفانه آماده كنید.

- به خاطر داشته باشید كه به دقت گوش دهید و به خوبی یادداشت‌برداری كنید.


● انواع مصاحبه
در خصوص نوع مصاحبه‌ای كه انجام می‌دهید تصمیم‌گیری كنید.

۱) مصاحبه ساخت‌نیافته:
شكل مصاحبه و پرسش‌ها به عهده مصاحبه‌كننده خواهدبود.

۲) مصاحبه ساخت‌یافته:
از فهرستی از پرسش‌های از پیش تعیین‌شده استفاده می‌شود و این پرسش‌ها از تمام مصاحبه‌شوندگان پرسیده می‌شود (فهرست معمولاً مكتوب است). ممكن است این پرسش‌ها پیش از انجام مصاحبه به تمام مصاحبه شوندگان ارسال شود تا پس از دریافت پاسخ‌ها به عنوان مبنای مقایسه مورد استفاده قرار گیرند.

۳ ) مصاحبه برای شرایط كاری:
تمركز بر رفتارهای مورد نیاز در یك كار خاص است كه بر موفقیت‌آمیز بودن آن كار تأثیر می‌گذارند. برای مثال ممكن است از داوطلب بخواهید كه سبك برقراری ارتباط خود را در كاری كه به طور معمول نیازمند تعامل داوطلب با مردم است، توصیف كند.



● پرسش‌ها

فهرست زیر شامل پرسش‌های خوبی است كه می‌توانند اطلاعات ضروری برای ارزیابی داوطلب را دریافت كنند:

▪ سوابق خود را به طور خلاصه بیان كنید.

▪ با تغییر به یك پست كاری جدید می‌خواهید به چه چیزی برسید؟

▪ سوابق كاری شما چگونه شما را برای شغل جدید آماده كرده است؟

▪ كار فعلی یا قبلی خود را توصیف كنید. موفقیت شما چه بوده است؟ مواردی كه در آنها بهبود پیدا كرده‌اید چیستند؟

▪ مدیر یا سرپرست قبلی خود را توصیف كنید. در چه مواردی شبیه به او هستید؟ در چه مواردی با او تفاوت دارید؟

▪ یك تجربه ناخوشایند یا استرس‌زا در محیط كاری خود را بیان كنید. چگونه آن را برطرف ساختید؟

▪ چالش‌های كار فعلی یا قبلی خود را توصیف كنید. با این چالش‌ها چگونه برخورد می‌كنید؟

▪ آیا برنامه‌ریزی یكی از وجوه مهم كاری قبلی شما بوده است؟ چه وقت و چگونه برنامه‌ریزی می‌كنید؟

▪ سبك تصمیم‌گیری خود را شرح دهید. (برای مثال، آیا با همكاران مشورت می‌كنید، مطالب مرتبط با موضوع تصمیم‌گیری را مطالعه می‌كنید، از رئیس خود می‌پرسید یا خود به تنهایی تصمیم‌گیری می‌كنید؟).

▪ روش برقراری ارتباط با دیگر كارمندان را شرح دهید.

▪ سبك رهبری خود را توصیف كنید.

▪ تجارب یادگیری مهم زندگی شما تا به الان چه مواردی است؟

▪ شرایطی را كه در آن به بهترین شكل كار می‌كنید توصیف كنید.

▪ در حال حاضر در چه طرح‌های توسعه‌ای كار می‌كنید؟


علاوه بر این، پرسش‌هایی شخص درباره وجوه فنی كار بپرسید. به آنچه كه مصاحبه‌شونده در خصوص هریك از ویژگی‌های زیر اشاره می‌كند خوب گوش كنید:

▪ توانایی حل مسئله

▪ توانایی رهبری

▪ طرز تلقی مثبت

▪ توانایی همكاری

▪ توجه به دیگران

▪ سبك برقراری ارتباط

▪ صداقت

▪ گوش دادن

▪ تماس چشمی ضعیف

▪ مهارتهای سازمانی

▪ مشكلات احتمالی با اختیار و اقتدار

▪ احساسات منفی

▪ كنترل

▪ خودمحوری

▪ بی‌علاقگی

▪ كم‌تجربگی

▪ مزاحمت‌ها

▪ عصبی بودن

▪ عدم سازماندهی

▪ شكایت

● مراجع تأیید داوطلب


بعد از مصاحبه، خوب است كه با سه تا چهار نفر از مراجع تأیید كه داوطلب اشاره كرده است صحبت كنید تا از صحت اطلاعات داوطلب اطمینان حاصل كنید.

پرسش‌هایی كه می‌توان از مراجع تأیید پرسید عبارتند از:

▪ مسئولیت‌های داوطلب در آخرین كارش چه بوده است؟

▪ آیا داوطلب از عهده مسئولیت‌ها برآمده است؟

▪ اصول اخلاقی كار داوطلب چیست؟

▪ داوطلب در شرایط فشار چگونه كار می‌كند؟

▪ داوطلب چگونه با همكاران و سرپرست خود تعامل می‌كند؟

▪ آیا مطلب خاصی مورد توجه در خصوص داوطلب به نظر شما می‌رسد؟

▪ چرا این فرد را استخدام كردید؟

▪ داوطلب چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌كند؟

▪ اگر داوطلب در جلسه‌ای باشد، آیا متفاوت از بقیه رفتار می‌كند؟

با به دست آوردن یك تصویر تركیبی از چند نفر مرجع تأیید، علاوه بر كسب اطمینان از آنچه كه داوطلب به شما گفته است می‌توانید از تضاد شخصیت نیز جلوگیری كنید. برای مثال اگر یك مرجع بگوید كه كار كردن با داوطلب مشكل است اما سه مرجع دیگر بیان كنند كه وی یك همكار تیمی بسیار خوب است شما فرض خواهید كرد مسئله مربوط به مرجع اول است نه به داوطلب.


● مثالی از مصاحبه
- به طور كلی سوابق كاری خود را شرح دهید. بیست و سه سال سابقه به عنوان مهندس عملیات و مدیر كارخانه، كار در امور طراحی، راه‌اندازی كارخانه و مدیریت كیفیت.

- توانایی و مهارتهای خود را به عنوان یك سرپرست شرح دهید. من به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌كنیم، می‌دانم كه چگونه فرایندها را مدیریت كنم و توانایی زیادی در یاددادن و هدایت دیگران دارم.

- سبك كاری و سبك رهبری خود را بیان كنید. دوست دارم با افرادی كار كنم كه بفهمند كه چه چیزی مورد انتظار است و بپذیرند كه باید پاسخگو باشند.

- به چه روشی ارزیابی عملكرد می‌كنید؟ آرمانها و اهداف را تعیین می‌كنم و اهداف عملكرد را به گونه‌ای تنظیم می‌كنم كه قابل اندازه‌گیری بوده و توسط سرپرست و كارمند درك شود.

- چگونه مسائل و موضوعاتی كه در طول روز پیش می‌آید را حل می‌كنید؟ اطلاعات جمع‌آوری می‌كنم و آنها را در خصوص مسائل یا موضوعات ارزیابی می‌كنم.

- فكر می‌كنید فشار اصلی وارده به یك مدیر كارخانه چیست؟ موضوعات كاركنان كه مربوط به كار معمول آنها نمی‌شود.

- چه استراتژی یا روشی برای مواجه با فشارهای مربوط به كار اتخاذ می‌كنید؟ اطلاعات جمع‌آوری و ارزیابی می‌كنم و موارد غیرمنتظره را در نظر می‌گیرم.

- نوع مهارتهای سرپرستی را كه شما در كارتان بدست آورده‌‌اید توصیف كنید. افراد دوست دارند كه با آنها منصفانه برخورد شود (نه همیشه یكسان، بلكه منصفانه). برقراری ارتباط برای عملیات موفق كلیدی است. به افراد یاد بده كه كارشان را انجام دهند و آنها را پاسخگو تربیت كن.

- توضیح دهید چرا یك مدیر كارخانه اثربخش هستید. من كاركنان را خوب آموزش می‌دهم و به آنها می‌فهمانم كه چه چیزی از آنها انتظار می‌رود.

- چه پیشنهاداتی در آخرین پست كاری خود ارائه كردید؟ تغییر روش تولید قطعه و ایجاد تنوع در تركیب رنگ.

- مهارتهای سازمانی خود را توصیف كنید. من معتقد به برنامه‌ریزی هستم و كار را از طریق برنامه دنبال می‌كنم.

- دلیل اصلی ترك كار فعلی یا قبلی چیست؟ به خاطر مسائل مربوط به سلامت جسمی و عدم توافق با رئیس.

- فكر می‌كنید چه تجاربی در طول پست‌های كار قبلی بدست‌ آورید كه باعث شدند شما به عنوان مدیر كارخانه پذیرفته شوید؟ افراد سازمان عناصر كلیدی سازمان هستند و كاركنان می‌توانند بین موفقیت و شكست تفاوت ایجاد كنند.

- یك شرایط ناخوشایند یا استرس‌زا در پست‌های قبلی شما چه بوده است و چگونه با آن برخورد كرده‌اید؟ مجبور شدم كه یك كارمند را به خاطر نزاع در كارخانه اخراج كنم.

- دوست دارید با دریافت پست جدید چه كار كنید؟ من علاقمند به كار عنوان مدیر كارخانه هستم تا مهارتهایی را كه در طول بیست و سه سال كسب كرده‌ام بكار بندم.

- توجه كنید كه پاسخ‌های این فرد خلاصه، مستقیم و خیلی كاری و رسمی است. تجارب شخصی ارائه نمی‌شود. این مصاحبه چیزی در مورد احساسات و افكار مصاحبه‌شونده خارج از حوزه پرسش‌ها ارائه نمی‌كند.

- این نوع مصاحبه كتبی می‌تواند در مقایسه پاسخ‌های داوطلبان خیلی سودمند باشد. پس از مرور پاسخ‌ها، مصاحبه‌كننده می‌تواند یك مصاحبه برای شرایط كاری یا مصاحبه ساخت نیافته با داوطلبان نهایی انجام دهد

 

 


Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research , بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR، پخش مويرگي، توزيع مويرگي، مديريت فروش، ويزيتور، آموزش، مذاكره، مشاوره، فروشندگي حرفه‌اي، برند, Brand, Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مجتبي شفاعي، دكترا، بازرگاني، مديريت، www.ModiriateFarda.IR