میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

خواندن باركد نیاز به استاندارد مشخصی دارد. بسیاری از محصولات شركت های تولیدی، در سراسر دنیا قابل فروش هستند. با توجه به این مسئله وجود باركدهای منحصر به فردی كه آنها را از یكدیگر متمایز سازد ضروری به نظر می رسد.

تبدیل اعداد به باركد خواندن باركد نیاز به استاندارد مشخصی دارد. در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از باركد وجود دارد كه معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC است كه103 كشور در دنیا از آن تبعیت می كنند و حدود90 درصد تجارت دنیا را پوشش می دهد.

در ایران به علت ضرورتی كه بنا به توسعه صدور كالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی به وجود آمد در سال1374 سازمانی با عنوان »مركز ملی شماره گذاری كالا و خدمات« زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاسیس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC كشور ما به عضویت موسسه بین المللی EAN International درآمد. تاكنون بیش از5 هزار شركت- كه بیشتر آنها شركت های تولیدكننده محصولات غذایی و شیمیایی هستند- به عضویت این موسسه درآمده و برای كالاها و محصولات خود باركد دریافت كرده اند. باركد محصولات،12 رقمی است. البته در برخی از كشورها به دلایل مختلف باركد13 رقمی نیز وجود دارد. 12 رقم باركد به شرح زیر معنی دار می شود:


سه رقم اول نمایانگر كد كشور(626= كد ایران)،5 رقم بعدی كد شركت سازنده،4 رقم بعدی كد كالای مربوطه و در نهایت1 رقم آخر كد كنترل توسط رایانه به منظور كنترل صحت كد مورد نظر است.

به طور حتم تا به حال در هنگام خرید یا پس از خرید كالا به علامت باركد چاپ شده در روی بسته بندی آن توجه كرده اید و این سئوال برایتان پیش آمده كه این خطوط چه هستند و چه كارآیی دارند. عامه مردم درباره باركد، نظرات متفاوتی دارند. خیلی ها فكر می كنند باركد نمایانگر قیمت كالاست. برخی دیگر نیز باركد را علامت استاندارد و عده ای باركد را شماره مجوز كالا می دانند. باركد شامل یك سری عدد و تعدادی خطوط موازی سیاه رنگ با ضخامت های مختلف در زمینه سفید بوده كه از طریق دستگاه پویشگر (Scanner) توسط امواج مادون قرمز قابل خواندن و انتقال به رایانه است.

هر یك از این میله ها مانند یك بیت ارزشی، معادل صفر و یك دارند. هر یك از این كدها در بانك اطلاعاتی مربوط، دارای اطلاعات كاملی شامل شرح، مشخصات دقیق و فنی، موجودی، اطلاعات ورود و خروج برای استفاده كنندگان ذی ربط هستند. استفاده از باركد فقط به محصولات تولیدی شركت ها محدود نمی شود. در كارخانه ها و موسسات تولیدی به منظور ردیابی مداوم اطلاعات كالاهای تولیدی در خطوط مختلف تولید قطعات مصرفی موجود در انبارها، باركدهای منحصر به فردی ایجاد و با این سیستم ردیابی می شود. سیستم باركد كمك می كند تا تغییر اطلاعات را توسط سیستم باركد به بانك های اطلاعاتی منتقل كرده و همواره اطلاعات موجودی های خود را به روز نگه دارید. در واقع باركد به عنوان یك ترمینال ورودی كمك می كند تا تغییر یا ثبت اطلاعات با حداقل خطای اطلاعاتی به رایانه منتقل شود.

در فروشگاه های بزرگی كه روزانه مقدار زیادی كالای ریز و درشت به آنها وارد و یا خارج می شود و مسئولین برای كنترل موجودی های خود همواره به اطلاعات سطوح موجودی نیاز دارند استفاده از باركد بسیار ضروری است. در غیر این صورت باید هرازگاهی با تعطیلی فروشگاه اقدام به شمارش و كنترل موجودی كرد. این كار نه تنها بسیار دشوار و طاقت فرساست بلكه امكان بروز اشتباه در آن نیز زیاد است. در حال حاضر در كشور ما از باركد برای جمع آوری و ثبت اطلاعات مختلف استفاده های متنوعی می شود. از كارت های حضور و غیاب پرسنلی گرفته تا قبوض آب و برق و تلفن، اطلاعات خطوط تولید و ردیاب محصولات، موجودی های انبار، كتب جهت ثبت شماره استاندارد بین المللی كتاب (شابك) و از همه بیشتر برای كالاهای تولیدی شركت ها كه در فروشگاهها ارائه می گردد و ...

 

استانداردهاي متفاوتي براي باركد وجود دارد كه در حال حاضر در اغلب كشورها از استاندارد GS1‌استفاده مي‌شود. البته باركدهاي دوبعدي (DotMatrix) نيز در برخي محصولات استفاده مي‌شود كه  عليرغم امنيت بالاي آن، به دليل گران بودن باركدخوان‌هاي مربوطه استقبالي نشده است.

ابزارها
برای راه اندازی سیستم های مبتنی بر باركد، نیاز به تجهیزاتی مانند نرم افزار تولید باركد، چاپگر چاپ باركد، پویشگر (Scanner) و برچسب های ویژه داریم.

ايران كد چيست؟
با توجه به سياستهاي وزارتخانه‌هاي صنايع، بازرگاني و كشور براي جلوگيري از توليد محصولات بي‌كيفيت و همچنين جلوگيري از عرضه كالاي قاچاق كد ملي 16رقمي كالا (ايران كد) به عنوان راهكاري اجرايي درنظر گرفته شده است. ايران كد داراي 16 رقم است كه 6 كد اول مربوط به "صنعت، گروه محصول و محصول" است. 6 رقمي بعدي مربوط به شركت بوده و كدهاي بعدي بصورت سيستمي توليد مي‌شود.

Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي