میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

آیا تا به حال به این موضوع ‌اندیشیده اید که "بسته بندی، رنگ، رایحه،‌اندازه یا حتی صدای استفاده از محصول"می تواند برانگیزاننده نوعی احساس در مشتری (یا حتی مردم به طور عام) باشد؛ انگیزه ای که در فروش کالا نقش اساسی ایفا می‌کند.

جالب است که مشتریان تعیین کننده‌اند و محققان بازار در صورت عدم درک دقیق مشتریان موجب مي‌شوند كه پژوهشگران تحقيق و توسعه پس از تحمل کوشش‌ها و هزینه‌های فراوان، تغییر مسیر دهند و باز هم پژوهش‌های دیگری را به راه‌ اندازند تا شاید نظر و درک مشتریان را تامین کنند .

مثال ساده
پژوهشگران بخش تحقیق و توسعه (R & D) ، سال‌ها کوشش کردند تا جاروبرقی‌ های کم صدا تولید کنند . چون تصور می‌کردند جاروبرقی باید کار اصلی اش را انجام دهد و «صدا» نقشی جز مزاحمت برای گوش‌ها، نقشی برای تمیزی ندارد. عزم پژوهشگران بخش «تحقیق و توسعه» سال‌ها جزم شد تا توانستند جارو برقی ‌هایی «کم صدا» تولید کنند . پس از مسرت از این تولید، جارو برقی ‌هایی روانه بازار شد اما در عمل از سوی مشتریان با استقبال بسیار کم رو به رو شد .پژوهشگران بخش «تحقیق و توسعه» در کمال تعجب پس از ماه‌ها پژوهش و تحقیقات بازار دریافتند: مصرف کنندگان فکر می‌کنند این صدای جارو برقی است که باعث مکش بیشتر جارو برقی می‌شود و در نهایت جارو برقی ‌های با صدای بلند بهتر تمیز می‌کنند .

 


به همین دلیل است که بارها و بارها از سوی صاحب نظران تاکید می‌شود «رفتار مصرف کنندگان» را باید نصب العین فعالیت‌های بازاريابي قرار دهيم تا بتوان دست به تولید محصول يا ارائخ خدمتي نمود که مورد توجه آنها قرار گیرد . در غیر این صورت باید تمامی تولید روانه انبارهایی شود که به مرور زمان جز خسارت برای آنها سودی نخواهد داشت. و يا منتظر بود  وسط فرآيند ارائه حدمت مشتري با نارضايتي فراوان از دست شما فرار كند.

با همین قیاس آدامس‌هایی برای کودکان تولید کردند که «صدا » تولید می‌کرد. این آدامس‌ها را «آدامس ترقه ای» یا «چق چق» می‌گفتند. این تولید صدا در دهان مهم ترین عامل انگیزاننده بود که کودکان برای خرید آن والدین را به شدت تحت فشار قرار می دادند که مداوم و مکرر این کالا خریداری شود . آنچه که در این مطلب تلاش می‌شود تا تبیین شود به کار گرفتن احساس و هیجان ناشی از مواجه شدن با محصولات مختلف است که غالباً مشتری از بیان آن در پرسشنامه‌های تحقیقاتی ناتوان است.

مثالي ديگر
شاید محصول لامپ بتواند مثال خوبی برای تفهیم موضوع باشد :
- لامپ سفید یا بی رنگ: روشنایی و امنیت
- لامپ رنگی: جشن و سرور
- لامپ کوچک و قرمز: خواب و آسایش
- لامپ کم مصرف: صرفه جویی
- لامپ مدادی: فروشگاه‌ها، ویترین‌ها، خرید
- لامپ با نور بنفش: پزشکی، بهداشتی و ...

در مجله وال‌استريت‌ژورنال به تازگي مقاله‌اي با عنوان «حس و هیجان رمز موفقیت بازاریاب‌های المپیک» به چاپ رسیده كه نویسنده مقاله مذکور اعلام می‌کند که مراسمی نظیر المپیک بدون شباهت به جام جهانی یا...، بهترین زمینه برای بیان احساسات است:
"عصبانی‌های متعجب، قهرمان‌های مبهوت، غرور، نا امیدی یا حتی برندگان ظاهراً بازنده (که این آخری اشاره به دونده ای دارد که در دو ماراتن صدمه دید ولی با اینکه برندگان مسابقه به خط پایان رسیده بودند باز هم دست از تلاش برنداشت و به رغم چند ساعت تاخیر، نهایتاً خود را به خط پایان رسانید و به شدت مورد تشویق قرار گرفت)" .

بنابراین فکر می‌کنید بتوانید نوعی احساس خاص را با ابزارهای دسته بندی، رنگ، رایحه، ‌اندازه و صدا به عنوان عامل تهییج به مشتریان خود انتقال دهید؟ برای نیل به چنین مقصودی بد نیست به موارد زیر توجه فرمایید :
1- به بخش بندی مشتریان خود با دقت و تامل بیندیشید
بخش بندی خوب، رفتارها را به درستی منعکس می‌کند. به یاد داشته باشید حتی مشتریانی که به لحاظ جمعیت شناختی به یکدیگر شباهت دارند، می‌توانند در رفتار و اولویت بندی‌های خویش متفاوت باشند .

2- باید به شرایط مشتریان عمیقاً توجه کنید
شرایطی که مشتری با محصول شما مواجه می‌شود، بسیار مهم است. در اذهان مشتریان چه می‌گذرد؟ مشتریان نگران و منتظر چه چیز هستند؟ آیا ممکن است فارغ از تمامی تلاش‌هایی که برای آنها انجام داده اید، از شما خرید کنند یا باز هم فعالیت دیگری را ترجیح می‌دهند؟

3- توجه داشته باشید احساسی را که برمی انگیزانید ناقض قواعد قانونی و حقوقی نباشد
با همکارانتان در مورد حس ناشی از مواجه شدن با محصولی که عرضه می‌کنید، گفت وگو کنید تا نهایتاً تهییج کننده احساساتی باشید که برای آن برنامه ریزی کرده اید .

4- اجرا و کنترل‌نمونه را روی نمایندگان بخش‌های مشتریان تجربه کنید و رفتار آنان را به دقت مشاهده کنید
توجه داشته باشید که مشاهده قطعاً رمز و کلید درک مشتریان است زیرا مشتریان نمی خواهند ، یا نمی‌توانند، به شما در مورد انگیزه عملکرد و رفتار خود توضیح دهند .بنابراین آیا می‌توانید بگویید چه عوامل برانگیزاننده و تهییج کننده ای در محصولاتی وجود دارد که عرضه می‌کنید.

 

Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي