میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

با اجنناب از اشكالات معمول زير، مي‌توانيد رزومه‌اي تراز اول داشته باشيد:

1.      تمركز بيش از حد روي وظايف شغلي: يكي از ايرادات عمده رزومه تبديل آن به ليست خسته‌كننده‌اي از وظايف و مسئوليتهاي شغلهاي قبلي است. به جاي اين كه شرح طويلي از مجموعه وظايف خود ارايه كنيد، بهتر است نشان دهيد كه در هر مورد چه تأثيري از خود باقي گذاشته‌ايد.  مي‌توانيد با مثال دقيقاً توضيح دهيد كه عملكرد شما به چه نحوي به شركت سود رسانده است. براي اين كار مي‌توانيد سؤالهاي زير را از خود بپرسيد:
*      چگونه كار را بهتر از آنچه ديگران ممكن بود انجام دهند، انجام داديد؟
*      چه مشكلاتي بر سر راه شما و شركت قرار داشت؟
*      براي غلبه بر اين مشكلات چه اقداماتي انجام داديد؟
*      نتايج تلاشهاي شما چه بود و شركت چگونه از عملكرد شما بهره‌مند شد؟
*      آيا در نتيجه اين اقدامات جايزه، تشويق و يا ارتقاء موقعيتي پيدا كرده‌ايد؟

2.      هدف شغلي‌اي كه بيش از حد بلندپروازانه و يا كلي است: بسياري از داوطلبين شغل شانس خود را در همان ابتداي رزومه از دست مي‌دهند: عبارت مربوط به هدف شغلي. بدترين آنها با عبارتي مانند اين شروع مي‌شوند: “موقعيت شغلي مناسبي كه در آن حين كمك به اهداف سازمان جاي كافي براي رشد و ترقي موجود باشد”. چنين عباراتي بيش از حد كلي‌اند و فراوان استفاده شده‌اند. به جاي چنين عباراتي مي‌توانيد محدوده تخصص و يا سمت مورد نظر خود را ذكر كنيد. براي اطلاع بيشتر مي‌توانيد به رزومه‌هاي نمونه رجوع كنيد.

3.      رزومه طولاني و رزومه كوتاه: بسياري تلاش مي‌كنند تا رزومه خود را حتماً در يك صفحه جا بدهند. زيرا شنيده‌اند كه رزومه نبايد بيش از يك صفحه باشد و در نتيجه بسياري از خصوصيات مهم خود را از رزومه حذف مي‌كنند. برعكس آن نيز صادق است: كساني هستند كه چندين صفحه در مورد جزئي‌ترين تجربه‌هاي بي‌اميت يا كم‌اهميت خود قلم‌فرسايي مي‌كنند. چنين رزومه‌اي به سادگي خواننده را بي‌حوصله مي‌كند. هنگامي كه رزومه خود را مي‌نويسيد، سر هر جمله از خود بپرسيد كه “آيا اين جمله در جلب نظر كارفرما و نزديك كردن من به مصاحبه مؤثر است؟” و تنها اطلاعاتي را اضافه كنيد كه از اين سؤال پاسخ مثبت دريافت كنند. هيچ قانون صريحي در مورد طول مناسب رزومه وجود ندارد. تنها نكته مهم اينست كه هر كلمه رزومه بايد حساب شده و در جهت اقناع كارفرما باشد.

4.      آوردن اطلاعات شخصي يا بي‌فايده: اضافه كردن اطلاعات شخصي مثل تاريخ تولد، وضعيت تأهل، قد و وزن و يا اطلاعاتي مثل علايق و سرگرميها معمول نيست و توصيه نمي‌شود. البته موارد استثنايي هم وجود دارد كه چنين اطلاعاتي مورد نياز كارفرماست و در انتخاب او مي‌تواند مؤثر باشد.

5.      رزومه بدون كلمات كليدي: اگر رزومه خود را براي استفاده الكترونيكي (در شبكه‌هاي كاريابي) مي‌نويسيد، بايد حتماً در متن رزومه از كلمات كليدي و متداول تخصص خود استفاده كنيد. زيرا كارفرمايان معمولاً با كمك اين كلمات كليدي رزومه‌هاي مطلوب خود را جستجو مي‌كنند. هر چه كلمات كليدي موجود در رزومه شما مناسبتر و جامع‌تر باشد، احتمال ديده شدن آن توسط كارفرمايان نيز بيشتر خواهد بود.    البته احتياجي نيست كه بخش جداگانه‌اي براي اين كار كنار بگذاريد، بلكه بهتر است اين كلمات را در طول رزومه و در بخشهاي مختلف آن پراكنده كنيد.

6.      غلطهاي املايي: وجود حتي يك غلط املايي در رزومه مي‌تواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور كنيد و حتي آنرا به چند نفر ديگر بدهيد تا بررسي كنند. رزومه شما منعكس‌كننده شخصيت شماست بي‌نظمي و بي دقتي در آن به هيچ وجه جايز نيست.

 

Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي