میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

نكاتي كه رعايت آنها اعتبار روش مصاحبه را بالا مي‌برد
1 - مصاحبه‏گر و مصاحبه شونده، هر دو بايد به يك زبان تكلم كنند و احتمالاً يك فرهنگ داشته باشند. اگر مصاحبه‏گر احتمال بدهد كه مصاحبه شونده درباره او، به هر مناستب يممكن است بر حسب مواردي بگونه‏اي تصميم بگيرد كه مناسب نباشد، بهتر از مصاحب را به شخص ديگي واگذار نمايد.

2 - مصاحبه‏گر بايد از هدف و منظور مصاحبه به خوبي آگاه باشد تا بتواند جهت و مسي مصاحبه را هدايت كند.

3 - مصاحبه گر همچنين بايد از روش ارزش‏گذاري و طبقه‏بندي پاسخها آگاهي داشته باشد تا بتوادن روش مشاهبي را براي تمامي مصاحبه شونده‏ها در نظر بگيرد.

4 - همچنين مصاحبه‏گر بايد روش و شرايطي آرام را براي مصاحبه‏شوندگان خود در نظر بگيرد.

5 - و نيز مصاحبه‏گر بايد در تمام مراحل مصاحبه، از اعمال نظرها و تمايلات شخصي خود پرهيز كند و هرگز در مقام بحث و جدل و مخالفت با نظرات مصاحبه شونده برنيايد.

6 - تمامي شرايط براي تمامي مصاحبه شونده‏ها بايد توسط مصاحبه‏كننده يكسان باشد.

نكاتي كه در مصاحبه بايد رعايت شود
1 - قبل از شروع به تحقيق و قبل از مواجهه با مصاحبه شونده، در صورت امكان بايد اطلاعاتي از روحيات، طرز زندگي و خصوصيات رواني مصاحبه شونده كسب گردد كه وجود چنين اطلاعاتي كار مصاحبه را بي‏نهايت آسان مي‏كند.

2 - چنانچه ميسر باشد قبل از شروع مصاحبه مقدمه دلنشيني را ارائه كنيد تا حس خودخواهي مصاحبه شونده تحريك شده و به او فهمانده شود كه نظراتش مهم است كه بدين ترتيب موجبات همكاري مصاحبه شونده را فراهم مي‏نمايد.

3 - سعي در مطرح نمودن سئوالات به تدريج داشته باشيد و علجه‏اي در به پايان رساندن مصاحبه نباشد و حتي اگر مصاحبه شونده مطالبي زائد بر آنچه كه مورد نياز است مطرح كند بايد با صبر و حوصله به وي اجازه داد كه صحبتهايش را مطرح كند كه در غير اين صورت از گفتن مطالب بعدي طفره خواهد رفت.

4 - مصاحبه‏كننده بايد قادر باشد كه در همان چند دقيقه اول مصاحبه، اعتماد مصاحبه شونده را به خود جلب كرده و در هر مورد بسته به وضعيت و ذوق و علاقه كه در خود و يا مصاحبه شونده مي‏يابد، محيطي را فراهم نمايد كه مطالبش آزادانه بيان شود.

5 - در طرح سئوالات مربوط به مصاحبه بايد دقت شود كه نظرات شخصي مصاحبه‏گر در نحوه بيانش منعكس نگردد، د رغير اين صورت مصاحبه شونده تمال خواهد داشت كه در جهت علائق مصاحبه‏گر براي احراز شغل سخن بگويد.

6 - مصاحبه‏كننده در ضمن مصاحبه ممكن است توجه پيدا كند كه تعدادي از جوابهاي مصاحبه شونده واقعي و درست نيستند. در اينگونه موارد بايد بدون اشاره به اين آگاهي، مطلب را به صورت ديگري مطرح و جوابي صحيح را دريافت كند.

7 - معمولاً كاربرد مصاحبه آزاد به مراتب بيشتر از مصاحبه منظم است. زيار د رمصاحبه منظم، محقق ناچار است كه از كليه پاسخگويان به همان ترتيبي كه سئوالات را نوشته است، پرسش نمايد. ولي با توجه به تعريف مصاحبه آزاد مي‏توان با توجه به وضعيت جاي سئوالات را پس و بيش كرد و به بهترين طريق ممكن جواب كليه سئوالات را بدست آورد.

8 - هرگز نبايد با مصاحبه شونده مخالفت كرد، حتي اگر مطلبي كه مصاحبه شونده جواب مي‏دهد مخالف ميل مصاحبه‏گر باشد بايد فقط توجه كرد كه مخالف با مصاحبه شونده عدم همكاري ايشان را موجب مي‏شود.

9 - اگر مصاحبه در مورد تعداد زيادي انجام مي‏گيرد، بايد مصاحبه‏گر سعي كند كه از همه آنان حتي‏الامكان در شرايط يكسان و بنحو مشابهي سئوال نمايد تا جوابها قابل مقايسه با يكديگر باشند.

10 - حسن ختام در مصاحبه، هم از نظر رعايت ادب و هم تامين همكاري آتي مصاحبه شونده، از ضرورترين نكات فني مصاحبه است.

 

Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي