میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

آيا شما از روزمه خود رنج مي‏بريد؟ آيا رزومه فرد ديگري بهنر بهتر و حرفه‏اي تر نسبت به شما است؟ در بيان مطالب زير سعي بر آن است تا نكات مهمي را كه مي‌تواند در خلق رزومه‏اي بهتر كمك كند ارائه شود.

1 –پاكيزه و تميز و خالي از اشتباه بنويسيد.
تمامي متن خود را با دقت بخوانيد و آن را از لحاظ گرامر و تايپ بررسي كنيد، همين طور مطمئن شويد كه رزومه شما قبل از فرستادن توسط شخصي ديگر غلط‌گيري املائي و مفهومي شود. كوچكترين اشتباه ممكن است روزمه شما را به سطل آشغال الكترونيكي ويندوز هدايت ‏كند!

2 – هدف و منظور خود را مخصوصاً شرح دهيد.
به طور كلي، مشخص بودن هدف و منظور شما، كمك شاياني به اهميت دادن صحبتهاي شما در رزومه مي‏كند هدف شمابه طور خلاصه تواناييهايتان را بيان مي‏كند و به قدرت و نيرويتان در كار اهميت مي‏دهد.

3 – چرا كارفرمايان به شما نياز دارند.
بر روي هنر و توانايي‏هاي خود زوم كنيد كه اين قابليتها، علاقمندي بيشتر كارفرما را تحريك مي‏كند و وقتي كه ايشان روزمه را مطالعه مي‏كنند، اين سئوال را از خود مي‏پرسند كه: (اين كارجو چه كارهايي مي‏تواند برايم انجام دهد؟) در نظر داشته باشيد كه هدف شما در اين مرحله رسيدن به مصاحبه است.

4 – نشان‏گذاري دقيق در متن انجام دهيد.
به طور متوسط هر كارفرما به مدت 30 ثانيه بر روي هر روزمه وقت مي‏گذارد. اغلب كارفرمايان به طور پيوسته اهميت مي‏دهند به موفقيت در كار تا تحصيلات“ بيشترين علاقه‏منديها و موارد قابل توجه در مورد خود را در ابتداء قرار دهيد مثل ليست قابليتها، توانائيها و تجربيات كه همگي به نوعي با هم در ارتباطند.

5 – به تواناييهاي خود اهميت بدهيد.
روزمه خود را بر طبق قابليتها و تواناييها درجه‏بندي كنيد و همچنين استعدادهاي خود را بيان كنيد، اما همه به طور خلاصه و مفيد، و حق تقدم همه چيز را نيز رعايت كنيد.

6 – از كلمات كليدي بهره ببريد.
سعي كنيد تا از كلمات كليدي مشخصي براي بيان تواناييها و تجربياتتان استفاده كنيد، مانند مديريت حسابداري، عرضه محصولات و فرآورده، شرح و بيان درآمد و عايدي شركت، C++، ويژوال بيسيك، اكسل، پردازش داده‏ها، طراحي گرافيك و تبليغات حرفه‏اي.

7 – كلمات اختصاري مربوط به حرفه.
از كلمات اختصاري و اصطلاحات مخصوص حرفه‏اي، كلماتي كه تركيب شده‏اند از حروف اول كلمات براي اينكه نشان دهيد آشنايي مناسب و كافي خود را با حرفه‏اتان استفاده كنيد، اما دقت كنيد تا رزومه شما بگونه‏اي اشباع شده از اين گونه كلمات نباشد تا در خواندن سخت و غير قابل فهم گردد و نيز بهتر است تا در جلوي سرواژه‏ها“ كلمات اقتباس شده را نيز به طور كامل در پرانتز بيان كنيد مثل: I.T. (information Technology)

8 – از كلمات تاييد برانگيز بهره ببريد.
خود را فعال و پر جنب و جوش، با كمال، با هوش و به عنوان كسي كه در هر كمك و همكاري سهمي دارد توصيف كنيد، اين گونه به نظر كارفرما ازهر جهت مفيد جلوه گر مي‏شويد.

9 – از آوردن ضمير براي خود مثل ”من” پرهيز كنيد.
هيچ وقت و هر گز از صمائر شخصي و انعكاسي مثل “من“ در رزومه خود استفاده نكنيد و سعي به كوتاه كردن جملات خود كنيد.

10 – كلمات كليدي را در متن شخصي جلوه دهيد.
كلفت كردن قلمها و يا كج كردن آنها در هنگام اسكن شدن روزمه قابل توجه نيستند. و شما مي‏توانيد اندازه قلمها را افزايش دهيد و يا از گيومه و يا نشان * براي اهميت دادن به نكات كليدي در رزومه بهره ببريد.

11 – اطلاعات را خلاصه كنيد.
وقتي كه رزومه شما از يك يا دو صفحه بيشتر مي‏شود“ محدوديتهايي براي تبديل آن به شكل الكترونيكي ايجاد مي‏شود S بنابر اين همواره توصيه مي‏شود كه رزومه خود را در يك صفحه ايجاد كنيد.

12 – ليستي از تجربيات اخير را مهيا كنيد:.
معمولي‏ترين و عرف‏ترين روش ارائه تجربيات در 10 يا 15 سال كاري پيش به طور خلاصه است.

13 – به تجربيات خود كميت بدهيد.
اعداد ابزارهاي قوي هستند، به جايي كه بگوييد: “توانايي‏هاي من باعث افزايش فروش در كمپاني قبلي بود“ بهتر است كه اعداد رانيز بر حسب آمار دخيل كنيد و مثلاً بگوييد: “افزايش فروش 150% در 6 ماه “ از جمله تجربيات كار من است.

14 – فقط مكاتبه كنيد.
از زياده و گزاف گفتن پرهيز كنيد و همچنين از لغات حساس و دقيق نيز بهره نگيريد، به زباني ديگر“ براي تحت تاثير قرار دادن كارفرما لازم نيست كلمات ژرف و عميق بكار گيريد“ از كلماتي استفاده كنيد كه براي همه قابل فهم باشد.

15 – اطلاعات در مورد حقوق خود را حذف كنيد.
هيچ وقت و هرگز نوع و ميزان حقوق خود را در رزومه‏تان مشخص نكنيد.

16 – از موضوعات مشكوك پرهيز كنيد.
هرگز در مورد اطلاعات شخصي و خصوصيتان مثل عقيده و مذهب“ وضعيت ازدواج، سن و مال“ ثروت خود موردي را ذكر نكنيد يا حتي نظرات شخصي خود را نيز مطرح نكنيد و همچنين از شوخي و مزاح و بكاربردن كلمات مبتذل پرهيز كنيد.

17 – صادق باشيد.
دروغ گفتن و گزاف‏گويي و مبالغه در مورد تواناييهايتان، هميشه خطر جديست كه به خود شما باز مي‏گردد.

18 – خود را در معرض استخدام قرار دهيد.
به تواناييها و قابليتهاي شخصي و نيز استعدادهاي خود اهميت بدهيد و خود را در بهترين وضعيت توصيف كنيد و اين گونه وانمود كنيد كه تواناييها واقعيتي در شما هستند.

19 – رزومه‏اي با فكر و نگارش خود بنويسيد.
اگر شخصي باشيد حرفه‏اي هم مي‏شويد، رزومه‏اي را درست كنيد كه بازتاب دهنده فكر شما باشد.

20 – ويژگي و نشان شخصي خود را اعلام كنيد.
اگر تصميم داريد كه خصيصه شخصي خود را در رزومه قرار دهيد مانند “مسئوليت‏پذيري“ يا “قابل اطمينان“، “برنامه‏ريزي دقيق در كار“ و… فقط سعي كنيد تمامي آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.

21-  سازگاري خود را با محيط كاري نشان دهيد.

22- به مهارتهاي كاري اهميت بدهيد.
براي دادن اهميت كم به فاصله كاري يا مدت زمان بيكاري خود، احياناً بهتر است كه به قابليتها و تواناييهاي كاري بيشتر اهميت دهيد تا اين كه تجربيات كاري خود را تاريخ‏وار و داراي سلسله تاريخي ذكر كنيد اين دقيقاً همان كاري است كه اهميتي تصاعدي به تجربيات شما مي‏دهد.

23-  روزمه‏اي متعادل بسازيد.
روزمه‏اي مؤثر است كه متعادل باشد، پاكيزه باشد، سازگارو جذاب و خوشايند باشد، تقسيم‏بندي شده باشد و عنوانهاي هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشد.

24-  عنوانها را كلي انتخاب كنيد.
عنوانهاي هر قسمت از رزومه را كلي و متعارفانه را برگزينيد، مثل: تجربه‏ها، نحوه استخدام، سابقه كاري، تواناييها، خلاصه تحصيلات، خلاصه تجربيات، هنر و فضيلت، قدرت و توانايي، تعليم و تربيت، پيوستگي‏هاي حرفه‏اي امتيازات تحصيلي و حرفه‏اي، كتابها و مقالات اختصاصي، گواهي‏هاي دانشگاهي و…

25-  مثبت بنويسيد.
تمامي نكات منفي با طرز بيان منفي را از رزومه خود حذف كنيد و به ياد داشته باشيد كه هر چه بيشتر تواناييها و نكات مثبت در مورد خود را عرضه كنيد، موفق‏تريد.

 

Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامه‌ريزي، مديريت فردا، شفاعي