بسیاری از شرکتها و افرادی که برای راه اندازی باشگاه مشتریان به ما مراجعه می کنند تعریف دقیقی از باشگاه مشتریان و باشگاه وفاداری ندارند. از این رو در اینجا سعی کرده ایم به طور خلاصه مفاهیم پایه در حوزه باشگاه مشتریان را شرح دهیم

 

مشتری (Customer) : باشگاه مشتریان / باشگاه وفاداری

 

 

فردی حقیقی یا حقوقی که شما به او کالا یا خدمات عرضه می کنید. ممکن است به ازای ارائه این خدمات از او پول دریافت کنید (پرداخت تسهیلات بانکی) و یا اینکه این خدمات را به او رایگان ارائه کنید (حسابهای جاری). به هر حال در این تبادل طرفین به منافعی دست پیدا می کنند.

 

عضو (Member): باشگاه اعضاء

افرادی که به دلیل عضویت در سازمان به صورت طولانی مدت با سازمان ارتباط خواهند داشت (مثل پرسنل یک بانک و یا اعضای سازمان نظام مهندسی)

 

هوادار (Fan) : باشگاه هواداری

فردی که کالا یا خدمتی از سازمان دریافت نمی کند ولی به دلیل علاقه و ارتباط عاطفی ایجاد شده حتی حاضر است منافعی به سازمان ارائه کند (مانند هوادار تیم های فوتبال)


وفاداری (Loyalty):

وفاداری به معنی تعلق ذهنی یا عاطفی به یک فرد، گروه، شرکت، منطقه، تفکر سیاسی، اعتقادات مذهبی، کشور و یا حتی قاره می باشد.

وفاداری در کسب و کار به معنی احساس ارزشمندی در مشتری است که مشتری را برانگیخته می کند تا در هنگام خرید به شرکت و محصولات آن وفادار بوده و به ویژه در هنگام بحرانهای بازار به عنوان سرمایه ای ارزشمند به کمک شرکت بیاید.

باشگاه وفاداری (Loyalty Club)
در این شیوه هدف اصلی افزایش وفاداری مشتریان نسبت به برند می باشد و نه افزایش درآمد در کوتاه مدت
شرکتها به عنوان بخشی از هزینه تبلیغات و برندینگ اقدام به راه اندازی باشگاه وفاداری می نمایند.
(مانند باشگاه مشتریان هارلی دیویدسون در جهت ایجاد یک سبک زندگی جدید)
باشگاه مشتریان (Customer Club)
در این شیوه به دنبال افزایش میزان خرید مشتریان فعلی و یا جذب مشتریان جدید می باشیم
یعنی به ازای میزان خرید بیشتر محصولات یا خدمات، به مشتری امتیازات بیشتری ارائه خواهد شد.
(مانند باشگاه فروشگاه زنجیره ای هایپرمی)