میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

۱- شنوندگان می گویند چه می خواهند بدانند.
۲- با موزیک و افکت صدا یک تبلیغ شاد بسازیم.
۳- ....  مناسب را با ...... مناسب هماهنگ کنیم!

فردي به رادیو گوش می داد و از آن متنفر بود. او مشتاق تلویزیون بود تا اینکه از تلوزیون نیز بدش میامد، اما او هم رادیو گوش می داد و هم بیننده تلوزیون بود.

با انبوهی ورق پاره پشت میز کاری نشستن یا پشت میز کامپیوتر نشستن تا یک تبلیغ جذاب ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ای برای رادیو نوشتن کار ساده ای نیست، مدام متن را عوض می کنی و به مغزت فشار میاوری تا متنی جالب تازه بتوانی بنویسی واقعاً یک کار طاقت فرسایی است.

چه کلماتی را در چند جمله کوتاه ردیف هم قرار دهی که بتواند مصرف کننده را نسبت به خرید محصول مورد نظر شما ترغیب به خرید کند. این جملات سحرانگیز از چهه کلماتی تشکیل خواهد شده که بتواند خریدار را از خرید کالای مشابه به سوی کالای تبلیغی شما بکشاند؟ چگونه می توانی حقایق و محاسن محصول خود را در فاصله زمانی چند ده ثانیه در ذهن خریدار القاء کنی؟

تبلیغ رادیویی ساخته می شود که توجه شنوندگان را جلب کند تا آنها خریدار کالای تبلیغی شما گردند. برای حصول به این مقصود بایستی تبلیغ رادیویی شما نکات ذیل را در مدت زمان کوتاه و معینی با حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کلی در بر داشته باشد.
- توجه شنونده را بخود جلب کند.
- چیزی را بگوید که شنونده دوست دارد بشنود.
- چیزی را برای فروش ارائه می دهد که شاید حتی آنها احتیاجی به خرید آن ندارند.
- نام کالا و شرکت شما چندین بار در تبلیغ آورده می شود.
- شماره تلفن یا سایت شما در ذهن آنها جای گیرد.
- دلیلی ارائه می شود که آنها را وادار به اقدامی در جهت خرید کالای تبلیغی شما نباید به آنها گفته شود که چه کاری انجام بدهند مانند ” همین امروز بشتابید” یا ” همین حالا زنگ بزن”

تهیه تبلیغ رادیویی به مراتب راحتتر و آسانتر خواهد شد وقتی شما آنرا برای دفعات مکرر می سازید. در این مقاله مراحل ساخت تبلیغ رادیویی گام به گام آورده می شود و با یک کم خوش شانسی در پایان این مقاله می توانید یک تبلیغ رادویی خوب بنویسید چون یک شخص حرفه ای … هزار ثانیه ممکن اگر ما با قانونمندی و علم به این کار پیش برویم.

گام نخست:
نام شرکت یا کالای تولیدی خود را در ۳۰ ثانیه خلاصه کنید. شاید به نظر عجیب یا غیرممکن نباید که شما به شنونندگان خود همه اطلاعات محصول خود را در مدت نیم دقیقه یا شاید کمتر بیان کنید اما ۳۰ ثانیه در واقع مدت زمان کمی نیست. به ثانیه شمار ساعت خود خیره شوید ملاحظه می کنید منظورم چیست؟ این مدت زمان اندکی نیست. پس می بینند که خیلی مطلب می توانید در این فاصله زمانی عنوان کنید.

راه چاره اینست که فرد باور کند که همیشه یک متن تازه وجود دارد که شنوده از آن راضی و خشنود می شود. برای اینکار باید خوب ذهن خودمان را به موضوع متمرکز کنیم. به اطلاعاتی که از محصول داریم. کالای مورد تبلیغ خود را خوب بشناسیم و از نزدیک آنرا ببنیم. نوشتن متن تبلیغی برای رادیو یک تمرین و ورزش ذهنی خوبی می باشد که بعدها کم خوبی خواهد بود در ساختن تبلیغات تلویزیونی.

چه اطلاعاتی را باید در نظر بگیریم؟
اطلاعات اولیه برای اینکار که بتوانیم ذهن خود را متمرکز کنیم از این قرار است.
- چه کسی، چه چیزی، کی، کجا و چرا؟
در یک تبلیغ رادیویی البته حکم نیست که این عوامل به همین صورت و به همین ردیف استفاده شود. شما می توانید به مناسب کارتان جایگاه هر کدام از این عوامل را تغییر دهید.

یک تبلیغ رادیویی بطور متوسط ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بطول می انجامد. هرچه طولانی تر قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. رادیوهای محلی ابتدا ارزانتر از رادیو سراسری می باشد. برای شرکتهای کوچک تر این رادیوهای محلی مناسبتر خواهد بود.

چه کسی ؟
اولین نکته ای که شنونده می خواهد بداند «شما چه کسی هستید؟» برای همین نام کالا یا شرکت خود را در جمله ی اول یا دوم ذکر کنید. اغلب در تبلیغ رادیویی می شنویم که سازنده آن این موضوع را فراموش می کند و نام شرکت در آخر تبلیغ ذکر می شود یا در ۵ ثانیه آخر اسم آنرا می نامند. این در واقع یک ولخرجی بی دلیل می باشد در ساختن تبلیغ رادیویی، پول خود را دور ریختن می باشد.

شنونده حتی یک کلمه از تبلیغ شما را بخاطر نخواهد سپرد چه ده بار تبلیغ شما را نشنیده باشد یا یکصد بار شنونده نمی تواند همه ی کلمات تبلیغ شما را همزمان گوش کند بلکه شنونده معمولاً قسمتی یا بعضی از کلمات می تواند بخاطر بسپارد در این حالت است که او می داند که چیزی را نشنیده است که مورد توجه اش قرار گرفته است . یک شنونده هرگز نمی تواند متن رادیویی شما را تکرار کند. از همین خاطر بسیار مهم است که شما در همان شروع بطور مستقیم بگوئید که شما چه کسی هستید.

چه چیزی ؟
گام بعدی که شما باید به شنونده بگوئید اینست: « شما چه چیزی را می فروشید یا ارائه می دهید؟» کدام یک از محصول یا سرویس خود را در این تبلیغ عرضه می کنید. نباید سعی کنید که تمام کالا و انبار خود را در مدت ۳۰ ثانیه بفروشید این عمل مفید و تأثیر بخش نیست بلکه شما با اینکار مصرف کننده را به اشتباه و سردرگمی هدایت می کنید. شمابجای اینکار تبلیغ خود را به یک یا دو کالا اختصاص بدهید به شنونده این امکان را بدهید که او بتواند بطور واضح دریابد که شما دقیقاً چه کارایی را برای او مد نظر خود دارید که ارائه کنید.

اگر شما اطلاعات زیادی در مورد کارهایتان به مصرف کننده می خواهید ارائه دهید. پس سعی کنید تبلیغ خود را در ۲ قسمت جداگانه بسازید . مصرف کننده هر لحظه از روز بکرات و به اشکال مختلف چه از راه شنوایی یا بینایی با تبلیغات ارائه شده درگیر است. از صبح اول حرکت مصرف کننده با تبلیغ روی خمیردندان خود روز خود را شروع می کند. بعد برسد سفره صبحانه روی شیشه مربا و پاکت شیر و بدنبال آن با مارک لباسی که بتن می کند. بدون اینکه خود وی متوجه این موضوع باشد در خیابان با تبلیغات خیابانی و اگر روزنامه ای بخرد بر دکه روزنامه فروش تبلیغات مجلات ذهن او را مشغول می سازند. آنچه که شما می توانید بکنید اینست که چیزی در تبلیغ خود به او ارائه دهید که برای او جالب و جذاب باشد تا پیام شما را قسمتی در خاطر بسپارد یک پیامی که ساده باشد، مؤثر و با قدرت باشد، پیامی که شنونده می تواند بخاطر بسپارد و او را وادار به اقدامی نماید.

کِی (چه وقت)؟
- کی می خواهی که شنونده اقدام کند ؟
- این تخفیف ویژه ی کارای شما از کی شروع می شود
- کی او می تواند کالای شما را بخرد؟
- کی مغازه شما باز است؟

برای اینکار می توانید از متن هایی چون این استفاده کنید.
- این فروش ویژه تا شنبه هفته دیگر ادامه دارد.
- همین امروز بشتابید
- همه روزه تا ساعت ۸ شب باز خواهیم بود تا نیاز مشتریان خود را برآورده سازیم.
- این حراج روز شنبه تمام می شود
- با اینکار شما می توانید شنونده خود را وادارید که او بیشتر بیاندیشد و اقدام نماید یعنی شما او را تحریک می کنید تا این زمان باقی مانده را از دست ندهد .

کجا؟
لازم است که در این نوع از تبلیغ به شنونده خود بگوئیم که ما کجا هستیم . چه بسا که اکثراً دیده می شود که سازنده تبلیغ این موضوع را فراموش کرده یا در آخرین ثانیه آنرا ذکر می کند. اگر مغازه شما دارای شعباتی مختلف در سطح شهر می باشد می توانید یک شماره تلفن مجانی در تبلیغ خود ذکر کنید که مشتریان براحتی بتوانند برای سایر اطلاعات با آن شماره تماس حاصل نمایند یا از شعبه ای که نزدیک محل آنها است کسب اطلاع نمایند . در صورت بودن یک فروشگاه لازم است که آدرس و شماره تلفن را در یک فاصله زمانی کوتاه بخاطر بسپارد . بیشتر شنوندگان شاید آگهی تبلیغی شما را در هنگام رانندگی بشنوند که در این صورت قادر به یادداشت کردن آن نخواهند بود . آیا خودشما تا حال هنگام رانندگی با شنیدن تبلیغ رادیویی ماشین خود را گونه ای پارک کرد، و تلفن و آدرس یادداشت کرده اید؟ فکر نمی کنم حتی یک بار هم برای من اتفاق نیافتاده است.

هرچه قدرساده تر باشد بهمان اندازه تأثیر بخش تر خواهد بود. یک شماره تلفن که دوبار تکرار شود بهتر است. حتی می توانید جزئیات آدرس را چون کد پستی را حذف کنید یا حتی خود آدرس را.

اگر ذکر آدرس حتماً لازم به نظر می رسد پس سعی کنید محل را با بنا یا ساختمانی که برای همه شناخته شده است یاد کنید مثلاً ولیعصر روبروی جام جم به عوض اینکه بگویید ولیعصر شماره ۳۴۵ . اگر شما سایت دارید دیگر آنرا ذکر نکنید چون ذکر شماره های زیادی باعث سردرگمی شنونده خواهد بود.

چرا؟
در آخر مهمترین عامل در هر تبلیغ «چرا» است. چرا مشتری به سراغ شما باید بیاید و نه سراغ فروشنده دیگری؟ چرا آنچه که شما عرضه می کنید چیزی است که مشتری هرگز به همچون موردی برنخورده است؟ چرا یکنفر باید آدرس شما را دنبال کند درحالیکه همان کالا را جای دیگر راحتر می تواند خرید کند؟ شما یگانه فروشنده این کالا هستید، به یک قیمت غیر قابل رقابت عرضه می کنید، رفتاری دوستانه دارید، کالا را در خانه تحویل می دهید، سرویس و خدمات پس از فروش شما فقط منحصر به خود شما می باشد، یا به هر دلیلی که یک حسن و نکته قوت کار شما می باشد را ارائه دهید.

این دلیلی خواهد بود برای آن سئوالاتی که در سطر بالا آمده است. این چرایی تبلیغ شما در واقع دلیل اصلی ساختن تبلیغ شما خواهد بود. این چرایی درواقع کالا و محصول شما را از دیگر مشابه کالاهای خود مجزا می سازد.
شما باید سعی کنید جادوی چرایی را در تبلیغ خود چنان جای دهید که مشتریان شما را وادار به واکنشی نماید .
این چرای تبلیغ موتور موفقیت تبلیغ شما و در نهایت فروش کالای شما خواهد بود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Dich, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، www.modiriateFarda.ir ، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند،www.modiriateFarda.ir ، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، Brand