سه شنبه, 30 دی 1399
خدمات مدیریت فردا
مديريت فردا ، حامي امور خيريه
مشتریان را بر اساس نوع وفاداری میتوان به چهار گروه تقسیم کرد:
1) بسیار وفادار: مصرفکنندگانی که در تمام اوقات یک محصول را میخرند.
2) وفادار نسبی و موقت: مصرفکنندگانی که به دو یا سه مارک، وفادار مانده و آنها را خریداری میکنند.
3) وفادار بیثبات: مصرفکنندگانی که پس از چند بار خرید از یک مارک خاص، یک مارک دیگر را به صورت ممتد خرید میکنند.
4) بیوفا: مصرفکنندگانی که نسبت به یک مارک، وفاداری ندارند و خرید آنها تصادفی است.
هر بازار شامل چهار گروه خریداران مذکور است. در بازارهایی که وفاداری نسبت به یک مارک خاص زیاد است، شرکتها به سختی میتوانند سهم بازار خود را بالا ببرند. همچنین در این موقعیت ورود محصول (مارک) جدید به بازار با دشواری امکانپذیر است. تجزیه و تحلیل وضعیت وفاداری خریداران برای شرکتها بسیار سودمند است.