میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

مديريت بازاريابي را مي‌توان به اجراي وظيفه‌هاي مشخص به منظور انجام داد و ستدهاي مطلوب با بازارهاي موردنظر تعبير كرد. در اينجا سوالات مهمي مطرح مي‌شوند؛ اين تلاشهاي بازاريابي بر اساس چه فلسفه‌اي قرار دارند؟ به منافع سازمان، مشتري و جامعه چه ضريبي بايد داد؟

در پاسخ به اين سوالات فعاليت‌هاي بازاريابي بر پنج گونه زير تقسيم شده‌اند:
1- ديدگاه توليد
2- ديدگاه محصول
3- ديدگاه فروش
4- ديدگاه بازاريابي
5- ديدگاه بازاريابي اجتماعي

1- ديدگاه توليد
منظور از ديدگاه توليد اين است كه مصرف‌كننده خواهان آن دسته از محصولات موجود در بازار است كه وي توان خريد و تهيه آنها را داشته باشد. بنابر اين مديريت بازاريابي بايد بر كارآيي، توليد و توزيع و بهبود اين روند توجه نمايد. يكي از دغدغه‌هاي اصلي در اين ديدگاه كاهش قيمت محصول است.

2- ديدگاه محصول
از منظراين ديدگاه، مشتري محصولاتي را مورد توجه قرار مي‌دهد كه از نظر كيفيت، عملكرد و نوآوري در بالاترين حد باشد. بنابراين سازمان بايد پيوسته تلاشهاي خويش را بر بهبود محصول معطوف نمايد. اين ديدگاه ممكن است باعث "نزديك‌بيني بازاريابي" شود، زيرا مشتري براي برآورده‌كردن نياز يا خواست خويش الزاماً ‌از يك پاسخ خاص استفاده نخواهد كرد. در واقع مشتري به دنبال راه‌حلي يا خدمتي هستند كه به نياز آنها پاسخ دهد، مثلاً براي حمل و نقل ممكن است در شرايط مختلف از دوچرخه، موتورسيكلت، خودرو، اتوبوس، قطار يا هواپيما استفاده كند.

3- ديدگاه فروش
در اين ديدگاه مديريت بازاريابي معتقد است كه اگر تلاش وسيعي در امر فروش و افزايش آن انجام ندهد، محصولات شركت فروش نخواهد رفت. اين ديدگاه معمولاً براي كالاهاي ناخواسته (كالاهايي كه خريدار به فكر آن نمي‌افتد مثل بيمه يا دايره‌المعارف) استفاده مي‌شود. همچنين بسياري از شركتها وقتي با مازاد ظرفيت روبرو هستند يا كالاهايشان در انبارها مانده‌ است از ديدگاه فروش استفاده مي‌كنند. اين ديدگاه بر فروش و انجام معامله (و نه ايجاد رابطه بلند مدت و سودآور با مشتري) متكي است.

4- ديدگاه بازاريابي
از منظر اين ديدگاه، دستيابي به بازارهاي هدف در گروه شناخت نياز و خواسته‌هاي بازار مورد نظر و تحويل كالاي مورد پسند مشتريان به صورت اثربخش و با بازدهي بالاتر از شركتها رقيب است. اين ديدگاه بر خلاف ديدگاه فروش از خارج به داخل سازمان است، يعني نخست تعريف دقيقي از بازار مشخص شده، نيازهاي مشتري مورد توجه قرار مي‌گيرد، سپس همه فعاليتهاي بازاريابي به گونه‌اي هماهنگ مي‌شود كه بر مشتري اثر گذاشته و با ايجاد رابطه بلندت مدت (بر پايه ارزش و رضايت مشتري) درصدد ايجاد سود برمي‌آيد.

بسياري از شركتهاي مشهور و موفق بر پايه ديدگاه بازاريابي عمل مي‌كنند. براي مثال شركتهايي مثل پروكتر اند گمبل، ديسني، وال‌مارت، ماريوت، نوردز ترام و مك دونالد داراي چنين ديدگاهي بوده و با تمام وجود آن را به اجرا در مي‌آورند. البته برخي از شركتهايي كه مدعي هستند كه با ديدگاه بازاريابي عمل مي‌كنند، فقط نمادهاي بازاريابي را در چارت سازماني خويش گنجانده‌اند و در واقع به مواردي مانند معاون بازاريابي، ‌مدير محصول، برنامه بازاريابي و تحقيقات بازاريابي مشغول شده‌اند.

5- ديدگاه بازاريابي اجتماعي
در اين ديدگاه سازمان بايد نيازها، خواستها و منافع بازار مورد نظر را تعيين كند. سپس بايد ارزشي برتر به مشتري ارائه كند، به گونه‌اي كه جنبه‌هاي رفاهي مشتري و جامعه را حفظ كرده و يا آنها را بهبود بخشد. ديدگاه بازاريابي اجتماعي از جديدترين فلسفه‌هاي مديريت بازاريابي است. اين ديدگاه مي خواهد بداند كه آيا شركتي كه خواستهاي فردي را درك كرده و تامين مي‌نمايد، هموار براي مصرف‌كنندگان و جامعه در بلندمدت آنچه را كه بهترين است انجام مي‌دهد؟

در واقع در ديدگاه بازاريابي ممكن است تناقضهاي ممكن بين خواست "كوتاه مدت" و "رفاه‌بلندت مدت" ناديده انگاشته شود. مثلاً بيشتر مشتريان كوكاكولا را شركتي مي‌دانند كه نوشابه‌هاي غيرالكلي توليد كرده و به سليقه مشتريان توجه مي‌كند. اما برخي از طرفداران تغذيه سالم يا گروههاي دوست‌دار محيط زيست زبان به اعتراض گشوده‌اند كه محصولات اين شركت از نظر نوع ويتامين موجود كمبودهاي زيادي داشته، مصرف نوشابه براي دندانها زيان آور است، داراي كافئين بوده و بطري‌هاي آن باعث آلودگي محيط زيست مي‌شوند.

ديدگاه بازاريابي اجتماعي ايجاب مي‌كند كه مديران بازاريابي در تنظيم سياستهاي بازاريابي شركت مطبوع خويش، بين سه حوزه "سود شركت"، "خواسته مشتري" و "منافع جامعه" نوعي تعادل به وجود آورند.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Dich, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، www.modiriateFarda.ir ، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند،www.modiriateFarda.ir ، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، Brand