میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

کارت ویزیت یکی از مهمترین و ساده ترین ابزار بازاریابی به شمار می رود. توسط آن شما خود و کسب و کارتان را در کمترین زمان به دیگران معرفی می کنید. بنابرین برای طراحی آن باید وقت کافی اختصاص دهید. چند نقطه ضعف  را که در اغلب کارتهای ویزیت وجود دارد که بايد به شدت از آنها پرهيز کرد. ممکن است برخي از اين مواد عجيب باشند ولي نمونه آنها در کيف کارتهاي من خودنمايي مي‌کنند.


1- عدم توضیح زمینه کاری
کارتهای زيادي هستند که بر روی آنها فقط نام شرکت ، نام شخص و سمت شخص نوشته شده است. اما به ياد داشته باشيد که نام شرکت زمینه کاری را مشخص نمی کند. فرض کنید نام شرکتی "پيشتازان توسعه کامران" باشد. آیا می توانید حدس بزنید این شرکت چگونه می تواند برای شما مفید باشد؟ بنابرین بر روی کارت ویزیت به وضوح زمینه کاری را ذکر کنید.

2- استفاده از عکسهای نامناسب
کارت ویزیتی دریافت کردم که بیشتر شبیه به کارت ویزیت میوه فروشی ها بود! البته زمینه کاری شرکت واردات سخت افزار کامپیوتر بود، ولی طراح خلاق کارت ویزیت برای نمایش تفاوت آنها با دیگران از عکس چند میوه استفاده کرده بود که یکی از آنها رنگی متفاوت داشت. کارت ویزیت مکان مناسبی برای نمایش خلاقیتهای طراح نیست و صرفا جهت معرفی و بازاریابی کسب و کار بکار می رود.

3- عدم استفاده از جملات توضیحی
شرکتها دو دسته هستند:  "بسیار معروف" و "معمولی". شرکتهای بسیار معروف نیازی به توضیح کسب و کار خود ندارد و اگر بر روی کارت خود بنویسند مایکروسافت ، همه می دانند که چه کاری انجام می دهد. شرکتهای معمولی، شرکتهایی هستند که غالب افراد آنها را نمی شناسند. چنین شرکتهایی باید کارشان را در یک یا دو جمله توضیح دهند. کارتی دریافت کردم که بر روی آن نوشته شده: موسسه رهپويانت خرد، مجري پروژه های اتوماسیون. آیا با این عبارت دقیقا متوجه می شوید این شرکت چه کمکی به شما می کند؟ بجای آن می توان نوشت: "اطلاع‌رساني سريع با سامانه ارسال پيامک انبوه ". این جمله سرنخی ارائه می کند که نشان می دهد همکاری با این شرکت، امکان اطلاع‌رساني به پرسنل و مشتريان را به آساني براي شما فراهم مي‌سازد. بنابرین انگیزه بیشتری برای تماس و گرفتن اطلاعات بیشتر می دهد.

4-استفاده از فونتهای بسیار ریز
در طراحی کارت ویزیت از فونتهای بسیار کوچک استفاده نکنید. مدیر سالخورده ای کارتی را به من داد و بلافاصله توضیح داد که آدرس سایتشان را با حروف بزرگتر یادداشت کنم زیرا ناخوانا بود! در نوشتن آدرس سایت از فونتهای کوچک و همچنین از سایه و افکتهای فتوشاپ استفاده شده بود. شاید یک گرافیست ترجیح دهد کارتی با فضای خالی و نوشته های ریز طراحی کند، ولی یک بازاریاب به فروش می اندیشد و نه فقط به زیبایی کارت.  

5- انتخاب رنگ نامناسب
رنگ کارت ويزيت مي‌بايست نشانگر جايگاه اجتماعي فرد يا زمينه فعاليت شرکت باشد، مثلا استفاده از رنگ نارنجي بسيار شاد براي کارت ويزيت مديرعامل يک شرکت بزرگ يکي از اشتباهاتي است که گاهي ديده مي‌شود، حال ممکن است اين رنگ براي کارت ويزيت يک طراح دکور داخلي مناسب باشد.

6- اطلاعات تماس
سعي کنيد در کارت ويزيت روشهاي تماس (آدرس،‌تلفن، سايت،‌ ايميل‌و غيره) به خوبي داده شود. حتي در شرکتهايي که تعداد پرسنل زياد است درج شماره داخلي (براي جلوگيري از اتلاف وقت مشتري پشت بوق‌ و ريتمهاي خسته‌کننده تلفن سانترال) ميتواند مفيد باشد.

7- سايز استاندارد
برخي مواقع کارتهاي عجيب و غريبي از مشتريان يا همکاران دريافت کرده‌ام که البته براي بار اول نظرم را جلب کرد. مثلا کارت ويزيت يکي از دوستان هم‌دانشگاهي که دو برابر کارت ويزيت معمولي بود و از وسط تا ميشه و رنگ مشکي آن جلب توجه ميکرد. اما وقتي خواستم آن را در کيف کارت ويزيت جاي دهم مجبور شدم تا کنم و در اين حالت اغلب اطلاعات آن مخفي شد، به طوري که هر بار براي مشاهده شماره تلفن، آن را بايد از داخل کيف بيرون بياورم.

8- مشخصات و اطلاعات تماس در کنار هم
شايد ديده باشيد که در برخي کارتها، نام شرکت، نام و سمت شغلي فرد در يک سو چاپ شده و اطلاعات تماس در سوي ديگر. اين امر باعث مي‌شود هر دفعه براي ديدن اطلاعات تماس آن را از کارت ويزيت درآورده و دوباره در جاي خود قرار دهيم. پس بهتر است نام و مشخصات فرد در يک سمت کارت بيايد. البته براي کساني که ميخواهند کارت دو طرفه داشته باشند، بهتر است پشت کارت به اطلاعات جانبي اختصاص يابد.

9- کارت دو زبانه
بارها کارتهاي ويزيتي را ديده‌ام که براي يک فروشگاه يا مغازه کوچک بوده و پشت آن اطلاعات به زبان انگليسي چاپ شده است. شايد در نظر اول اين موضوع باعث جلب توجه شود، ولي معمولا يک ذهنيت بد نسبت به آن تفکرات کاري صاحب کارت ايجاد مي‌کند. معمولا پيشنهاد مي‌شود که کارتهاي دو زبانه فقط توسط شرکتهايي که با شريک يا مشتريان خارجي در ارتباط هستند،‌مورد استفاده قرار گيرد.

10- عکس شخصي
برخي مواقع افراد تصوير خويش را بر روي کارت درج مي‌کنند. اين کار هميشه بد نيست اما فقط در مواقعي مهم ميشود که چهره فرد ملاکي مهم در انتخاب خدمات او باشد. درج عکس مي‌تواند براي افرادي که به صورت شخصي کار ميکنند (هويت حقيقي در مقابل حقوقي) مناسب باشد مثلا مشاورين، مدرسين و غيره. البته هميشه پيشنهاد مي‌شود از اين کار اجتناب شود.

11- شلوغي کارت
حتما کارتها ويزيتهايي را ديده‌ايد که پر از عکس و متن هستند. اين کارتها بيشتر شبيه بروشورهاي کوچک شده هستند و نه کارت ويزيت. در کارت ويزيت فقط قرار است اطلاعات تماس و زمينه فعاليت شغلي را به بهترين وجه به مخاطب يادآور شويم.

12- آدرس سايت
اگر وب‌سايت خود را اصلاح نکرده‌ايد،‌ يا مطالب مناسب ندارد و همه جاي آن نوشته شده "درحال‌ساخت"، يا ظاهر مناسبي به جهت گرافيکي ندارد، پس بهتر است از درج آن در کارت ويزيت خودداري نماييد. زيرا نداشتن وب‌سايت بهتر از داشتن يک وب‌سايت بي‌نظم و بدشکل است.

13- شماره تلفن
در کارت يکي از شرکتهاي فعال در زمينه انفورماتيک فقط ايميل و آدرس سايت شرکت درج شده بود. اين کار باعث ايجاد ذهنيت بدي در مورد شرکت شما خواهد شد، مثلا خانه‌به دوش بودن شما، يا غيرمعتبر بودن و امثال آن. ضمنا هميشه اينترنت در دسترس نيست که براي تماس با شما و يافتن شماره تلفن به سايت شما مراجعه کرد.

 

Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Dich, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، www.modiriateFarda.ir ، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند،www.modiriateFarda.ir ، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، Brand