خدمات مدیریت فردا
مديريت فردا ، حامي امور خيريه
بايد توجه داشت که شعار هر شرکت بايد سه ويژگي اساسي را دنبال کند:
1- مناسب شرکت و محصولات آن باشد.
2- ساده، جذاب و به يادماندني باشد.
3- و مهمتر اينکه متمايز کننده آن شرکت از رقبا باشد.
در اين مطلب سعي ميشود به برخي از شعارهاي مناسبي که در چند سال اخير توسط شرکتهاي ايراني به کار گرفته شدهاست اشاره کنيم.
سينجر، رقيب محصولات خارجي
صرفنظر از اينکه اين تبليغ يک نوع فرهنگ نامناسب توليد و مصرف در کشور را نشان ميدهد (که جنس خارجي بهتر است يا جنس ايراني کيفيت ندارد)، اين شعار در ذهن مخاطب انتظاري را ايجاد ميکند که تنها با مشاهده محصول از نزديک و لمس آن ميتواند به درستي يا نادرستي آن پيببرد. از اين رو در هنگام خريد اجاق گاز حداقل يکبار هم سري به اين محصول ميزند و آن را وارسي ميکند.
يخچال فريزر امرسان/ زيبا، جادار، مطمئن
سه ويژگي اصلي که معمولا از يک يخچال انتظار ميرود در اين شعار خلاصه شده است. علاوه بر اين ريتميک بودن آن و تکرار زياد در تبليغات راديويي و تلويزيوني اين شعار را به شدت معروف کرده است، تا جايي که در شوخيهاي محاورهاي هم از آن استفاده ميشود.
ضعف انتخاب شعار در بانکهاي ايراني
اگر به شعارهاي زير توجه کنيم مشاهده ميکنيم که هيچ تمايز خاصي وجود ندارد و همگي سعي کردهاند وسعت جغرافيايي مشتريان خود (همه ايران) را يادآور شوند:
- بانک رفاه، بانک همه
- بانک کشاورزي، بانک همه مردم ايران
- بانک صادرات، در خدمت مردم
- بانک ملت،بانک شما
- پارسيان، بانک ايرانيان
حتي بيمهها نيز از اين شعار تکراري استفاده ميکنند، مثلا بيمه معلم، بيمه همه ايرانيان. اين تکراري بودن در خدمات همه بانکها نيز وجود دارد که البته هرازچندگاهي يک ايده جديد در بانکي مطرح ميشود و دوباره همه بانکها به سمت آن سرازير ميشوند.
شعار برخي بانکها نيز متفاوت است که اين تفاوت معمولا در حد شعار باقي مانده است، مثلا:
- بانک مسکن، بانک پاسخگو
- بانک تجارت، بانک فردا
در انتخاب شعار بانک تات نيز فقط سعي شده است سه کلمه مناسب براي حروف ت.ا.ت پيدا شود (تجربه، اعتبار، توسعه) و نکته عجيب آنکه بانک تازهتاسيس از تجربه دم ميزند.
شعار بانک سپه (بانک سپه، نخستين بانک ايراني) نيز نه تنها حسن محسوب نميشود بلکه بدليل ضعف در ارائه خدمات توسط اين بانک، طول عمر بالاي آن باعث ايجاد ذهنيتي در مورد فرسودگي ساختار آن نموده است.
در شعار بانک ملي (هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملي ايران ميدرخشد) نکته ظريفي فراموش شده است و آن هم اينکه اصل وجودي يک بانک اعتماد مشتري به آن است، پس استفاده از آن در شعار بانک نکته خوبي به نظر نميرسد.
شعار "بانک سامان، بانک هوشمند" شعاری است که در حدود 2 سال گذشته توسط این بانک انتخاب شده و با مطالعه سوابق فعالیت های بانک سامان می توانیم به خوبی به نکته سنجی این بانک نسبت به گزینش این شعار بر اساس استراتژی های گذشته و آینده آگاه شویم. از آنجا که بانک سامان به عنوان اولین بانک ایرانی و خصوصی در ایران توانست بزرگ ترین گام ها را برای حذف بانکداری سنتی و توسعه بانکداری الکترونیکی بردارد و با مقوله مهم و حیاتی «مشتری» با رویکرد های جدیدی برخورد کند و برای نیازهای مختلف مشتریان ابزارهای هوشمند فراوانی را تدارک ببیند، می توان گفت در انتخاب شعار خود موفق عمل کرده است.
بانک پاسارگاد با انتخاب شعار "بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم" سعي داشته است فعاليتهاي خود را متناسب با هزاره سوم معرفي کنيد. اما بانک هزاره سوم بودن مزیت کمی یا کیفی را برای برجسته و تبدیل شدن به یک شعار راهبردی که نمادی برای ایجاد ذهنیت در خصوص رسالت ها و ماموریت های بانک باشد، ندارد. اشتباه اساسي اين است که عليرغم فعاليت خوب اين بانک در حوزه خدمات الکترونيکي، شعارش کاملا اين منظور را نميرساند.
بانک انصار که قديميترين موسسه مالي و اعتباري در کشور است هم اکنون با داشتن بيش از 600 شعبه در کشور، وسيعترين شبکه شعب را در بانکهاي خصوصي به خود اختصاص داده است. انتخاب شعار "بانک انصار، نماد خدمت و اعتبار" نيز چندان با وضعيت اين بانک بيربط نيست. سابقه زياد اين تازه بانک در حوزه مالي و اعتباري و از سوي ديگر ،توجه مشتريان در طول بيش از 2 دهه به اين مجموعه مي تواند انتخاب اين اسم را توجيهپذير کند، اما استفاده از شعارهاي مناسبتر ميتوانست مزيتي ديگر براي اين بانک ايجاد کند.
البته اخيرا تغييرات خوبي در ديدگاه طراحان تبليغاتي بانکها شکل گرفته است که آيندهاي بهتر در اين زمينه را نويد ميدهد. به عنوان مثال شعار تبليغاتي "به روياهات فکر کن" يکي از اين نمونههاست که توسط بانک ملت به کار ميرود.
همچنين بانک اقتصاد نوين بعد از دورهاي که شعار "نخستين بانک خصوصي کشور" را يدک ميکشيد، در تبليغات خود از شعار "پروانهها پر ميگيرند" به خوبي استفاده مي کند.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Marketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Dich, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، www.modiriateFarda.ir ، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند،www.modiriateFarda.ir ، توزيع مويرگي، تبليغات، تحقيقات بازار، حکايتهاي مديريتي، مدير موفق، شرکت موفق، اصول مذاکره، مديريت فردا، برندينگ، برند ، نشان تجاري، علامت تجاري، نام تجاري، برند، Brand، مديريت فرداMarketing, Sales, Management, Market, Manager, Success, Distribution, Brand, Advertising, Ad, Market Research, بازاريابي، فروش، مديريت، موفقيت، بازار، برند، Brand
مطالب آموزشی ...
پربازدیدها ...
تمامی حقوق وب سایت متعلق است به مدیریت فردای اندیشه آرنا
طراحی وب سایت و اجرا : رایان