میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

بدگويي از رقبا ممنوع !
به هيچ وجه در مورد رقبا و محصولاتشان ايراد نگيريد، بلکه وقتي مشتري در اين زمينه صحبتي کرد بگوييد "بله آنها در اين زمينه سابقه خوبي دارند/ محصول خوبي دارند اما مزيت ما  نسبت به بقيه در اين چند مورد است. به عبارت ديگر نقاط منفي رقيب را بيان نکنيد، بلکه نقاط قوت خود را بيان کنيد.

بد قولي ممنوع!
هيچ گاه قولي را نمي‌توانيد انجام دهيد به مشتري ندهيد. مثلا در مورد امکانات محصول اگر اطلاع دقيقي نداريد آن را بپرسيد و بعد به مشتري منتقل کنيد. اما اگر به مشتري چيزي را بگوييد که در محصول نيست مشتري حق دارد فکر کند همه چيزهايي که گفته‌ايد دروغ است!

پيش‌داوري ممنوع!
هيچگاه در مورد عدم خريد مشتري پيش‌داوري نکنيد و تا آخر تلاش خود را بکنيد،‌حتي اگر مذاکره ناموفق تمام شود باز هم مي‌تواند در دفعات بعدي محصولي به او بفروشيد. از روي ظاهر،‌لحن برخورد،‌ شيک بودن يا لباس ساده، سوابق کاري آن شرکت و مسائل ديگر قضاوت نکنيد.
پيش داوري باعث مي‌شود که ناخودآگاه در مسيري بيافتيد که به جاي جلو بردن مذاکره به سمت فروش آن را به سمت نخريدن مشتري جلو ببريد.

نگاه سودجويانه ممنوع!
اگر فروشنده بيش از آن که به فکر منفعت خريدار باشد به فکر فروختن کالا و کسب پورسانت آن باشد، ناخودآگاه کلام، نگاه، حرکات بدن و حتي طرز فکر فروشنده تغيير ميکند و مشتري از انرژي موجود در فضا همه چيز را خواهد فهميد.

طول موج عمومي ممنوع!
ممکن است طول موج مشتري با شما متفاوت باشد:
- يکي تحصيلکرده و ديگري کم‌سواد
- يکي تحليل‌گر و ديگر راه‌حل مدار
- يکي مقيد و ديگري بي‌خيال
- يکي هدفگرا و ديگري فرآيند گرا
پس بي‌جهت فکر نکنيد که ميتوانيد به همه بفروشيد،‌ فروش وقتي ممکن است که بتوانيد طول موج خود را با مشتري هماهنگ کنيد.

تک‌روي ممنوع!
اگر ديديد که يک مشتري را نميتوانيد جذب کنيد سعي کنيد از طريق واگذار کردن آن به ساير همکارانتان در بخش فروش، به عنوان يک مشتري براي شرکت حفظ کنيد. حتي ممکن است لازم باشد دو نفري به جلسه مذاکره برويد که نقاط ضعف همديگر را بپوشانيد و بتوانيد با طول موجهاي متفاوت با مشتري صحبت کنيد، در اينجا مشتري خودش تشخيص مي‌دهد که با کداميک راحت‌تر است.
حتي ممکن است سن فروشنده براي مشتري مهم باشد، پس بهتر است يک فرد مسن و يک جوان با هم به مذاکره بروند. براي مذاکره با مشتريان خانم هم ، به همراه بردن يک فروشنده خانم موثر خواهد بود.

بي‌علاقگي ممنوع!
شما قرار است يک تغيير خوب در زندگي مشتري ايجاد کنيد (با در اختيار قرارداد اين محصول يا خدمت)،‌ پس اگر او را دوست نداشته باشيد نمي توانيد راه حل خوبي به او ارائه کنيد. سعي کنيد صادقانه همه ابعاد محصول را براي او شرح دهيد و اگر ديديد محصول واقعا به درد او نمي‌خورد، اين موضوع را بپذيريد و سعي کنيد با يک مشاوره خوب او را براي آينده خوب حفظ کنيد.